5 okt. 2013

Göteborgs hamburgerscen.


Det är med stor nyfikenhet som jag följer den göteborgska hamburgerscenen. I maj dök Burgersson upp på Skanstorget och jag hoppade jämfota av lycka eftersom jag länge väntat på något liknande skulle öppna sedan hamburgerhaket Flippin' Burgers slagit upp sina portar i Stockholm under stort buller och bång förra året. Äntligen har Sverige förstått "den äkta" hamburgekulturens storhet, tänkte jag. Göteborgs krog- och restaurangliv har alltid i mina ögon varit något inskränkt och trögstartat, och det var därför som jag försiktigt lyfte på ena ögonbrynet när jag fick höra att ett i princip identiskt ställe skulle öppna på Storgatan, redan nu i september. Men min förvåning blandades också med glädje, för Burgersson har sedan starten varit, som vi göteborgare säger, fullknökat från öppning till stäninging med långa väntetider till bord och stimmig lokal till följd. Jag har ännu inte hunnit besöka Burgersson's tvillingsyster (om man nu får kalla den så), men jag har kikat in bilder, hemsida och recensioner och tycker mig tycka mycket kan kännas igen från Skanstorget. Men visst, Butcher's Market som den nyöppnade restaurangen heter förtjänar ju också en chans tyckte jag och började bläddra i kalendern för att hitta en öppning för ett burgarbesök. När jag skall med kalendern i ena handen och datorspande på nätet med den andra, möttes jag av ett rykte från cyberrymden - snart öppnar Göteborgs tredje hamburgerrestaurang, The Barn! Även om jag inte hittat så mycket mer än bara det faktum att Burgersson och Butcher's Market snar verkar får sällskap, kan ändå inte låta bli att klia mig lite i huvudet eftersom jag gissar (eller rättare sagt sätter min högra arm på det) att konceptet kommer se likadant ut; stora saftiga puckar, briochebröd, relativt höga priser och en inredning som andas indstrikänsla. En var bra, två bättre, men tre? Hur mycket hamburgare klarar göteborgarna, och innebär den plötsliga hetsen att hamburgaren inte kommer att förbli något mer än en modefluga nu när burgerhaken ploppar upp som svampar ur jorden? Kommer konkurrensen innebära hamburgerdöden i Göteborg? Ja, vi får väl helt enkelt vänta och se. För de tre restaurangernas skull (och därigenom även för min mages och sinnesfrids skull), så hoppas jag att The Barn har ett eget koncept som sticker ut i mängden. Annars pöser nog Götet över av egenmalen kött, ekologiska shakes och dyra sideorders.  

James och Robin inväntar krubbet.

Ett koncept snart lika vanlig som Donken?


Inga kommentarer: