10 juli 2013

ByeAlex - Kedvesem (with Swedish refrain)

Vid sidan av Island var Ungern helt klart bäst i årets ESC. Det är de två låtarna som jag tog med mig liksom och jag har faktiskt inte tröttnat på någon av dem än, trots att de går på repeat här hemma! Om Islands låt var en mäktig men samtidigt enkel powerballad som man får rysningar av, så är Ungerns bidrag en låt som bara framkallar ett enda stort leende hos mig när jag hör de första två takterna. Texten är på ungerska (jag älskar att så många länder har börjat sjunga på sina egna språk istället för på engelska!), och efter nästan två månader med den här låten så vet jag ganska exakt texten och vad den handlar om. Titeln är "Kedvesem", vilket betyder något så underbart och enkelt som "min älskling" på svenska. En av killarna i bandet kan svenska, och därför var det tänkt att den sista refrängen skulle sjungas på svenska i tävlingen, men översättningen kom in försent och därför fick hela låten sjungas på ungerska istället. Den här versionen som ligger nedanför har den svenska refrängen, så lyssna och njut! Den här låten får verkligen inte missas!



Inga kommentarer: