15 juli 2013

Enkla vardagstorsken.

För 7-8 år sedan började man sälja styckfrysta laxfiléer i matbutikerna, och som vi alla vet så är det säkert det vanligaste sättet att konsumera lax på nu för tiden för oss svenskar. Ett bra sätt att kränga fisk på, alltså. För något år sedan började jag se att torskrygg dök upp som en liknande produkt, och idag är det en lika stor favorit här hemma som laxen. Kanske äter vi torsken mer, till och med. Idag serverades den på följande vis:




Färskpotatisen kokas en liten stund först innan jag kör den i ugnen på grilleffekt tills den blivit färdig och är gyllenbrun. Salsan görs på nektariner, avokado och fina svenska tomater. En enkel dressing på färsk limejuice, rapsolja och lite salt hälls över. Torskryggen stekt hastigt i smör, och saltas och peppras. Chilidippen är en riktigt god fuskis som jag gör på Rydberg's chilibearnaise (våldsamt god faktiskt, HÄR har du den!), men eftersom jag tycker den är i fetaste laget så blandar jag ut den med turkisk yoghurt. Lite mer än hälften yoghurt kör jag på. Servera fisken, potatisen, salsan och dippen tillsammans med limeklyftor och flingsalt.



Inga kommentarer: