26 maj 2013

Tips på fotoappar.




Utbudet av fotoappar är enormt, både till iPhone och till Android. Här kommer min lista över de appar jag själv använder och en kort beskrivning över hur de fungerar.




1. Camera+

Det här är den fotoappen som jag använder mest. Här kan du redigera bilden och ändra alltifrån skärpa, ljus, kontraster och så vidare, och lägga på filter och effekter. Skall man bara köra på en enda fotoapp så tycker jag att det är den här man skall satsa på. Pris: 7 kr.

2. Luminance

Luminance låter dig redigera bilder och lägga på filter, men är kanske inte den mest lättanvändliga fotoappen. Knapparna är små och staplarna man drar i när man te.x. skall justera skärpan hackar en hel del. Trots det är detta en av mina absoluta favoriter, eftersom filterna är toksnygga 'kicks ass. Dessutom är gränssnittet mycket bra, stilrent och utan massa onödigheter. Pris: 7 kr.

3. Pixlromatic+

Tillsammans med Camera+ är Pixlromatic appen som gör mest. Det finns mängder av filter, ramar och effekter att välja i mellan, och det är just effekterna som gör att den här appen står ut lite. Det finns också en slumpningsfunktion om man själv inte orkar sitta och leta. Bra! Pixlromatic finns också på nätet, och utseendet på appen ser likadan ut som det på nätet. Jag har plusversionen och tycker den är betydligt bättre än gratisvarianten. Pris: 7 kr.

4. Vintique

Den här appen förvandlar dina bilder till vintage-foton och den har en hel del snygga filter. Ett plus i kanten är alla snygga ramar och funktionen som "suddar ut" kanterna på bilderna. Pris: 7 kr.

5. Instagram

Instagram är fotoappen som här gått från att vara en enkel bildredigerare (eller ja, bildfilter egentligen), till att bli ett av nätets största sociala nätverk som spelar i samma liga som te.x. Facebook. Instagram skiljer sig ifrån andra fotoappar eftersom det inte är själva redigeringen som ligger i fokus, utan snarare möjligheten att följa andra användare och titta på deras bilder. Jag har aldrig haft ett öppet Instagramkonto utan bara använt appen för att lägga på filter, och i jämförelse med andra fotoappar är Instagram väldigt simpel och ger inte många valmöjligheter. Pris: Gratis.

6. Insta Collage

Instagrams collage-app som gör collage snabbt och med många olika varianter. Dock ett väldigt tråkigt utséende och en hel del pop up-reklam. Pris: Gratis

7. Pocket booth

Pocket booth är en kul app som tar fyra bilder i följd och sedan gör om den till en klassisk fotoremsa. Lätt att använda och faktiskt riktigt rolig. Pris: 7 kr.

8. Color effect

Color effect gör dina bilder först svartvita och sedan färglägger man själv det på bilen som skall ha färg, te.x. läppar, rosor osv. Detta är appens enda funktion egentligen, men å andra sidan kostar den dig nada. Och gratis är ju alltid gott. Pris: Gratis.

Det här är de apparna jag själv använder, och de är alla är billiga och lättanvändliga. Det finns fotoappar som är betydligt mer avancerade, men hittills har jag inte testat någon sådan. Två appar som jag hört skall vara riktigt bra är exempelvis iPhoto och Snapseed, som kostar 38 kronor stycket. Jag vet också att det finns riktigt avancerade Photoshop-appar där du kan göra i princip samma saker med bilderna som det man kan göra i riktiga redigeringsprogram på datorn, men jag tycker att fotoredigering i mobilen skall vara enkel, annars förlorar man liksom poängen med det. 


Har du tips på andra bra fotoappar så är det bara att slänga in en kommentar i kommentarsfältet, det är alltid kul med nya tips! 




Inga kommentarer: