22 maj 2013

Primörpaj.

Här är dagens lunch, riktigt gott! Sparris och parmesan är en älskad kombo, pröva gärna sparrisrisotto! Receptet kommer ifrån Allt om mat.




Ingredienser

4 dl vetemjöl
150 g smör
2 msk vatten
1 st pajform, rund, ca 27 cm i diameter
Fyllning:
500 g sparris, färsk, grön
4 st ägg
2,5 dl mellangrädde
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar, nymald
75 g parmesanost, riven, färsk


Tillagning

1. Blanda mjöl och smör i en skål eller i en matberedare. Nyp ihop eller kör snabbt i matberedaren till en smulig deg. Tillsätt vatten och arbeta ihop en fast deg. Tryck ut den i pajformen till ett jämnt lager i botten och upp på kanterna. Nagga botten och ställ i kylen minst 30 min.
2. Sätt ugnen på 200°. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 min.
3. Ansa sparrisen och skär bort den nedersta lite trådiga biten. Koka dem i lättsaltat vatten ca
2 min. Skölj dem i kallt vatten och låt dem rinna av. Dela dem ev om de är långa.
4. Vispa samman ägg, grädde, salt, peppar och parmesanost.
5. Fördela sparrisen lite huller om buller så de inte ligger för tätt. Häll på äggblandningen och grädda pajen mitt i ugnen ca 30 min.
6. Servera pajen ljummen, gärna med en sallad på färsk spenat och färska räkor.



Inga kommentarer: