30 jan. 2012

Den sämsta av de bästa. Och knappt det... (Recension)


I Götebog finns det fem restauranger med en stjärna i Guide Michelin. Det är Kock och Vin, 28+, Basement, Fond och Thörnströms kök som alla har varsin utmärkelse i den prestigefyllda guiden.

Här om veckan besökte jag en av dem, Fond, för att äta lunch. Jag hade aldrig varit där innan. Jag måste faktiskt säga att jag blev väldigt besviken. Visserligen rörde detta sig om en lunch för 135 kronor och det ser förmodligen inte likadant kvällstid, men ändå. Att gå besviken från en omtalad och uppmärksammad restaurang som Fond, det är illa.

Först och främst gillade jag inte den skandinaviska och minimalistiska inredningen. Teak, glas och mörklila. Nope, det är inget i min smak.
Vidare så var servicen helt okej, Ida fick mineralvatten istället för stilla, men det upptäckte de själva och rättade till. Båda beställd köttbullar till lunch, och här börjar det riktigt tråkiga. Köttbullarna var hårda och smakade inte speciellt mycket, den kokta potatisen var i helt samma stil som den som serverades i bamba när jag var liten, pressgurkan var inte pressad utan snarare misshandlad till oigenkännerlighet och den bruna såsen var... Ja, svensk brunsås. Lite bättre än Blå Bands. Kort sagt kan jag säga om köttbullarna, att de inte smakade hälften så bra som de för 65 kronor på Wasa Källare, Wasa Allés lillasyster. Salladen vi fick innan maten bestod av lite ruccola sallad, två röda paprikabitar, lite kall kokt qinoa och mycket olivolja. Den hade jag kunnat vara utan. Brödet var gott men inte märkvärdigt på något sätt.

Krögare och köksmästare Stefan Karlsson valsade omkring bland gästerna för att kontrollera hur maten smakade och skapade en lite halvtryckt stämning i den redan inte alls för skojfriska matsalen. Kul att se honom i "verkliga livet" men jag fick ändå en känsla av inspektion.

Skall jag lyfta fram en positiva aspekter med Fond så kan jag säga att det var trevligt att "måltidsdryck" ingick i priset, det vill säga öl och mineralvatten. Det är allt mer sällan det gör det i de redan dyra lunchpriserna inne i Göteborgs innerstad.

Sammanfattat: inte prisvärt någonstans, tråkig mat som jag inte hade velat bli serverad om den så kostade hälften så mycket, trist och stel inredning samt i mina ögon otroligt överskattat, även om detta bara rörde sig om en enkel köttbullelunch. Har man en stjärna i Guide Michelin så duger inte det är på långa vägar. Jag kommer inte tillbaka.



Inga kommentarer: