31 jan. 2012

Mat att äta och platser att se.

Det finns alltid massor av restauranger som man vill besöka men här är min fyra-lista över ställen som jag har lovat mig att besöka nu under 2012. Från billigt till dyrt.

Norda är Marcus Samuelssons (Aquavit i New York) nya krog placerad i det gamla Posthuset vid Centralstationen. Öppnade 27 januari och skall vara farligt bra med nordiska smaker. Nästa ställe, Familjen, är Kock och Vins systerkrog med rejaäl mat med svenska och franska toner. Bra priser och skön stämning, verkar det som. Strömmingsluckan på Magasinsgatan har jag sprungit förbi några gånger, och älskar man strömming så är ju detta ett måste. Till saken hör att jag och Robin har drömt om en strömmingsbil i stan i flera år, och fantiserat om hur man skulle öppna en. Långa miner när Strömmingsluckan uppenbarade sig där på min favoritgata i stan. Proviant, den sista på min lista, ligger på Sprängkullsgatan och serverar spanska pintox, tänk er en blandning mellan smörrebröd och tapas. De skall tydligen också ha en bra takterass som de skall försöka ha öppet året runt. Den röda kon i entren är deras signum, och tittar nyfiket ut genom dörren på förbipasserande.







Inga kommentarer: