30 jan. 2012

Djupt andetag.

Okej. Så här är det.

Någon vecka in i januari tappade jag fullständigt lusten för det här med bloggen och låste den i några veckor. Anledningen var inte en utan flera. Gränssnittet för Blogger kommer snart ändras, jag hade ingen inspiration, tanken om en renodlad matblogg låg där och grodde och jag var allmänt less på hela klabbet. Tekniken strulade och jag gillar inte förändringar.

För närvarande ligger landet ungefär såhär: Blogger kommer ändra sitt gränssnitt vare sig jag vill det eller ej, och det finns ingen möjlighet för mig att flytta över allt bloggmaterial och inlägg från och med 2008 till en annan bloggportal, det går bara inte. Alltså får jag gilla läget.
För någon vecka sedan tillkännagav Picnik (en sida där man kan redigera bilder online) att de lägger ner den 12 april i år. STOR ångest på den. Picnik är sålt till Google och kommer att försvinna. Den här förbaskade sidan är ett nyckelinstument till ett av mina största intressen; bildredigering, och också det som gör det roligt för mig att blogga. (Nej, jag tänker inte lära mig Photoshop, det funkar inte att lägga ner så mycket tid på bilderna när man som jag publicerar i snitt 7-8 inlägg om dagen.)
Men precis som med Blogger kommer Picnik försvinna vare sig jag vill det eller inte med, och vad gör man...

Jag har bestämt mig för att försöka hitta lite inspiration och glädje till att dra igång den här bloggen igen, med eller utan Picnik och gamla gränssnitt. Förhoppningsvis kommer Picniks funktioner bli överflyttade till Google+, och kanske finnas kvar att använda sig av. Om inte så får jag försöka hitta något som är... Näst bäst.

Under de här tre veckorna har jag legat lågt med bilder och recpet, så jag har tyvärr inte särskilt mycket material som ligger och väntar på att omformas till braiga inlägg heller. Jag tänkte försöka publicera några tidsinställda inlägg så det finns lite nytt här i alla fall när jag öppnar bloggen senare.


Inga kommentarer: