31 jan. 2012

Fågel till middag.

Igår lagade jag en kyckling som jag blev inspirerad till av en veckomeny jag hittade hemma hos farmor. De får sin mat hemleverarad, i princip färdiglagad, av ett företag som heter Kitcken Wiz som ligger här i Billal. Nu hade jag ju bara namnet på rätten, så jag fick utgå från det när jag komponerade min egna variant som jag ändå tror är ganska lik orginalet. Kycklingen är enkelt men god, i det här fallet är det faktiskt tillbehöret i form av en råkostsallad som är själva höjdpunkten. Riktigt bra!



4 port


Ingredienser:

4 kycklingklubbor
1/2 King Solo vitlök
curry
cayennepeppar
salt, peppar

hackad bladpersilja
1/2 King Solo vitlök
1 gul lök
matgrädde
1 msk mango chutney
curry
spiskummin
torkad paprika
salt, peppar
en nypa socker

rivna morötter
smalt hackad spetskål
riven ingefära
rapsolja
vitvinsvinäger
saften av en halv citron
salt, peppar

Gör såhär: Grilla kycklingen i ugnen tillsammans med kryddor och vitlök i ca 30 minuter eller tills kycklingen är färdig. Gör råkostsalladen under tiden och ställ den i kylen för att dra åt sig smakerna.
Hacka löken och fräs den tillsammans med vitlök och persilja i en stekpanna med hög kant. Lägg i kycklingen och häll på grädde, kryddor och mango chutney. Låt stå och puttra på spisen en kvart, koka ris under tiden och servera sedan till.


Inga kommentarer: