4 feb. 2009

Ledig men ändå inte riktigt 100.

Finn mailade mig igår, och skickade några bilder. Här kommer ett urval. (Gråter mig fortfarande till sömns om nätterna på grund av dom där jäkla bilderna, och tror att jag har drömt 7-8 drömmar om hur jag hittar mobilen. Jag skall ringa hittegods idag igen.)







Självklart kommer ingen olycka ensam heller, utan min dator gör kraftigt uppror där nere i kontoret. Jag är arg och försöker inte låtsas om det, Robin får ta i det i helgen.
Idag är jag ledig, och skall bara gå hemma och skrota. Jag har börjat kolla runt efter skidkläder, och inser att jag i alla fall måste köpa ett par nya skidbyxor. Peak's vinterkollektion är do die for, men jag har inte 5-6000 att lägga på ett nytt skidställ, sry'.



Onsdag och "lillördag" (ush, hemskt begrepp det där). Ikväll blir det vitlöksbakad fläskfilé, samma som på adventsmiddagen. Skall ner och marinera den alldelses stax, med vitlök, persilja, citronskal, olivolja och massa annat gott.

Igår kväll körde jag på något som nästan börjat bli en klassiker, räkmacka med avokado och nobisdressing. Sjukt god, och mycket nyttigare än vanliga räkmackor med majonäs och BÖS. Och det blir verkligen ett berg, av räkor.

Räkmacka med avokado och nobisdressing
4 port.

2 kg räkor, färska och skalade
2 st ciabattabröd
1,5 msk olivolja, till pensling
2 st avokador
1 tsk citronsaft, pressad
2 st salladslökar
100 g sockerärter

Nobisdressing
1 st äggula
1 msk rödvinsvinäger
0,5 msk dijonsenap
0,75 dl olivolja
1 st vitlök, pressad, klyfta
2 krm salt
0,5 krm cayennepeppar (jag kör med chilipeppar)
0,5 dl gräslök, finhackad

Sätt ugnen på 250 grader. Skala räkor och ställ kallt. Blanda ingridenserna till nobisderssingen, låt stå svalt. Hacka suger snaps, avocado och salladslök tunt, gärna på längden. Dela bröden och pensla med olivolja, gnugga med vitlök. In i ugnen ca 4-5 minuter. Blanda dressing med grönsakerna, och lägg på bröder. Toppa med räkor och droppa lite dressing överst.

Annars mår jag sådär just nu, lite stressad över det med Robins jobb, och fortfarande ledsen för telefonen. (Ja, jag vet att jag tjatar) Men idag har jag verkligen ingenting inplanerat, och det känns jätteskönt. Jag skall lägga mig i sängen nu igen, med en bra film och frukostbricka med ost, té, rostat bröd och lemon curd.

puss, luutra

Inga kommentarer: