14 nov. 2012

Biffar med massor av smak!

En fantastiskt god middag som går relativt snabbt att svänga ihop. Jag vet att det inte ser mycket ut för världen, men oh så gott! Orginalreceptet sa ajvarbiffar, jag sa jalapeñobiffar. Mycket godare på det viset. Och jag blev av med lite burkar i kylen. Har kommer mitt lyckade ihopkok!


Ingredienser

500 gram nötfärs
2 msk tomatsalsa på burk
2 msk avjar relish
3 msk finhackade jalapeños i olja
salt och peppar

koktris, jag hade basmati
lättkokt, finhackad purjolök
lätt creme fraiché
salt och peppar

trädgårdstomater
olivolja
salt

Gör så här: Sätt färsen. Sätt ugnen på 200 grader. Koka upp riset. Halvera tomaterna och lägg dem i en liten form med skärsidan uppåt. Olja och salta. Stek i ugnen i ca 20 minuter, gärna tills tomaterna fått lite färg. Stek biffarna, först på hög värme för att de skall få färg och sedan på låg värme med locket på. Blanda det kokta riset med creme fraiché och purjolök. Smaka av med salt och peppar. Servera biffarna med riset och de stekta tomaterna. (Jag och Robin svängde ihop en sås vid sidan om. Biffarna släppte mycket vätska, och den rundades av med lite creme fraiché i pannan. Hett och gott!)




Inga kommentarer: