11 nov. 2012

Sista dagen med schampo!

Idag är det första dagen med balsammetoden. Jag handlade idag mitt sistaschampo (inte sista schampo, utan sistaschampo) som skall tvätta bort alla icke-vattenlösliga ämnen som vanliga schampon tillför.

Kort sagt så handlar balsammetoden om att vi tvättar håret med schampon som innehåller tvättensider som gör rent med hjälp av alkohol och annat mysigt, och som visserligen "tvättar rent" håret, men som också förstör strån och hårbotten. Efter schampot behöver vi därför balsam som kompenserar för skadan schampot medför, men som innehåller silikoner som lägger sig utanpå hårstrået och ger illusionen av ett friskt och glansigt hår. Och så där håller vi på. Silikonerna är i sin tur inte vattenlösliga utan kräver schampo med starka tvättensider för att tvättas ur. Konsekvensen blir ett slitet hår som inte sällan måste hållas i schack med spray, hårgelé och vax som ofta innehåller silikoner och schampoberoendet och det slitna håret är ett faktum. Egentligen helt i onödan – den mesta smuts som hamnar i håret kan lösas upp av vatten och mekaniskt masserade. Balsammetoden handlar därför om att man skall sluta använda schampo helt och hållet, och sedan bara använda sig av godkända balsam som inte innehåller exempelvis silikon och oljor.

Detta är egentligen inget nytt för mig, vem har inte blivit tillsagd av frisören att tvätta håret så sällan som möjligt och inte använda saker med alkohol och silikon? I alla fall jag, tusen gånger.

Jag har gjort ett inlägg tidigare om balsammetoden när jag först stötte på den och bestämde mig, och idag är alltså dagen då jag börjar. Jag tänkte starta nu med att tvätta håret med mitt sistaschampo (för att börja tvätta enligt balsammetoden börjar man med ett schampo som innehåller tvättensider men inte silikoner eller andra ämnen vi inte vill ha i håret. Syftet med sistatvätten är att tvätta rent håret från icke-vattenlösliga ämnen från de hårprodukter man tidigare använt. Efter det använder man sig bara av balsam som varken innehåller tvättensider eller silikoner), och samtidigt ta lite bilder, så jag kan lägga upp före- och efterbilder här om ett tag. Här kommer en ruskig bild på mitt hår; otvättat, oborstat och med massor av gamla produkter i. Hej och hejdå!



Inga kommentarer: