18 nov. 2012

Dalla Nonna.


Igår var jag och Robin inne i stan och handlade lite smått och gott till julklappsinslagningen, och passade också på att utnyttja vår julklapp från syster och svåger, ett presentkort från Restaurangguiden. Det blev ett besök på Dalla Nonna på Kungsgatan 12.

Vi placerades strax innanför dörrarna med utsikt över gatan. Bredvid oss fanns ett fantastiskt bord med ett olivträd i mitten, och i grenarna hängde lampor och fåglar. Mycket snitsigt. Vi satt skönt i fina korgstolar med mjuka kuddar och kikade på menyn. Mycket god pasta till rimliga priser. Vi satsade på en pasta Lingustine med havskräftor och räkor, och en pasta Montagnola, med parmaskinka, mozzarella, salami, basilika och chili. Bland annat. Snabbt kom en korg med dagsfärskt bröd och en grön olivröra. Mums. Servicen var snabb och uppmärksam, inget att klaga på där. När pastan kom kändes den vällagad och geniun, och smakade det samma. Ett trevligt inslag var de udda, ganska omoderna tallrikarna. Ett frächt inslag bland alla överdimensionerade vita tallrikarna man annars ser. Maten smakade riktigt bra och servisen fyllde på våra vattenkanna utan att vi bett om det. Bra!

Det lustiga med vårt besök på Dalla Nonna var att det hela tiden strömmade in folk, mer än vad vi uppfattade att det skulle finnas plats för. När jag kom runt hörnet i den ganska så tysta restaurangen för att smita på toaletten så möttes jag av en överraskande syn; restaurangen var ungefär tre gånger så stor som jag uppfattat, och dessutom knökfull' med folk. Inredningen runt hörnet var supermysig och jätteintaliensk med bås, soffor och sittgrupper, rödvita dukar och levande ljus. Ljudnivån var hög och uppsluppen, något jag och Robin inte alls hade uppfattat från vår sida restaurangen. Det kändes som att det var många familjer och födelsemiddagar som firades då, och jag måste säga att stället passar perfekt för sådana ändamål. Jag kommer absolut besöka Della Nonna igen, bra service och härlig okonstlad italiensk mat till bra priser, en fullpott!


Inga kommentarer: