10 jan. 2013

Ida gästbloggar!


Va? tänker ni nu. Har Julia flyttat in i ett kök med förkärlek för 60- och 70-talet? Nej, det har hon inte. Det här är nämligen Ida som gästbloggar. Ni har säkert sett mig i bloggen då jag förekommer då och då på bilder. Julia och jag träffades under grundkursen i etnologi för... kan det vara 2,5 år sedan? Sedan dess har jag läst och tyckt om Julias blogg, och nu är det dags för mig att göra ett avtryck i den!

Igår testade jag ett, för mig, nytt recept på fisksoppa. Till skillnad från min favoritfisksoppa med vitkål, grädde och pepparrot så är den här baserad på tomatpuré, buljong och lite creme fraiche. Som bilden avslöjar ingår också torsk, gul lök, fänkål, vitlök och timjan.


Ingrediensmängder och receptbeskrivning lyder såhär på ICAs hemsida:
  • 400 g fryst torsk
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 500 g fast potatis
  • 1 fänkål
  • 2 msk olja
  • 3 msk tomatpuré (hade glömt att köpa, katastrof! Tog ketchup istället)
  • 1 l fiskbuljong (vatten och buljongtärning eller fond)
  • 1 tsk timjan
  • 1 dl lätt crème fraiche (jag tog vanlig fet)
  • salt och peppar

Gör såhär:

1. Tina torsken. Skär den i tärningar.
2. Skala lök, vitlök och potatis. Finhacka lök och vitlök. Tärna potatisen ca 1x1 cm tärningar. Ansa och finstrimla fänkålen.
3. Fräs lök, vitlök och fänkål i oljan i en stor gryta. Vänd ner potatis och tomatpuré och fräs ytterligare ett par minuter. Tillsätt buljong och timjan. Låt småputtra ca 10 minuter. Tillsätt crème fraiche.
4. Smaka av grytan med salt och peppar. Lägg ner fisken i grytan och koka upp.

Receptet i sin helhet hittar du på http://www.ica.se/recept/fransk-fisksoppa-715780/.


Kattförklädet bör vara på, särskilt om man som jag inte bör äta tomatbaserad mat i ljusa kläder.



Resultatet då? Mycket gott tyckte både jag och sambon! Hur pass mycket "bris från den franska kusten" som ICA skriver att det är vet jag inte, men sedan har jag ju inte besökt den franska kusten heller. Mycket smak av fänkål och timjan och soppan känns alldeles lagom mättande. I brist på annat bröd fick det bli knäcke till, men det fungerade utmärkt. Att soppan sedan är rätt billig och lätt att göra gluten-, laktos- och äggfri är plus i kanten. Nu ska vi se hur den gör sig uppvärmd dagen efter...


Inga kommentarer: