21 juli 2011

Vardagsmat från Ias matblogg

Ju mer jag läser Ias matblogg dessto hungrigare blir jag. Hon har många superbra vardagsrecept som jag inte bara tänker kopiera här, utan också provlaga. Här kommer två sycken:

Chévreknyten med äpple och honung
Ingredienser (4 pers)

2 st plattor mördeg/smördeg
1 chevre
1 st äpple
flytande honung

1. Kavla ut degen (1 platta räcker precis till 4 knyten) - skär till fyra jämnstora plattor.
2. Lägg, på varje platta, en skiva chevé, ringla sedan lite honung på och sist bitar av det skalade äpplet.
3. "Knyt" ihop paketet - vik över kanterna.
4. Ugn 200 grader i ca 10 min. Klart när de fått lite färg!



Lax med smörslungad potatis och syrlig dillsås
Ingredienser (4 pers)

lax
potatis
rädisor
machesallad
citron

1. Sätt ugnen på 175 grader. Fisken är klar när den har en innertemperatur på 60 grader.
2. Koka potatisen. När den är klar häll på smält smör.

Dillsås (4 pers)
2 dl Creme fraiche
1 dl hackad färsk dill
1/4 citron - pressad
salt
peppar

Blanda allt och mixa med en mixer.



Bilderna är lånade från Ias matblogg med är redigerade av mig.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Hej! Vet inte om du kommer ihåg mig, Cilla.."Emils" Cilla, från Kullavik? Nåja, jag hittade din blogg av en ren slump när jag satt och googlade recept. Sjukt bra recept förresten! Du verkar vara grym på att laga mat. Tänkte bara lämna ett litet spår och säga hej=)