17 sep. 2011

Äpplen och päron.



I det senaste numret av Allt om Mat så fanns ett repotage som hette "Skördetid på slottet". Ett jättebra repotage med bra recept och vackra bilder. Jag lägger upp några av mina favoriter av recepten här!

Husets äpplemos med kardemumma
20 min+30 min koktid

Till ca 5 dl:
1 kilo svenska äpplen
1/2 dl vatten
1 krm citronsyra
1 tsk hela kardemummakärnor
2 dl strösocker

Gör såhär:
Kärna ur äpplena och skär dem i mindre bitar. Lägg äpplebitarna undan för undan i en bunke med kallt vatten så de inte blir bruna. Låt äpplebitarna rinna av. Lägg dem i en gryta och tillsätt vatten och citronsyra. Låt sjuda under lock tills de börjar mosa sig, ca 30 minuter. Krossa kardemummakärnorna i en mortel. Rör ner kardemumma och socker i grytan. Passera moset genom en sil och häll sedan upp det i rengjorda burkar.


Päronkaka
15 min+35 min i ugnen

Till ca 12 bitar:
100 gram mandelmassa
100 gram smör, rumsvarmt
2 dl strösocker
2ägg
3 d vetemjöl (180 gram)
1 tsk bakpulver
2 inlagda päron

florsocker
hårt vispad grädde

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan. Rör socker och smör poröst. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda ner mjöl och bakpulver. Sikta ner mjölblandningen i smeten och vänd runt. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant. Skär päronen i klyftor och lägg dem i kakan. Strö på mandelmassan. Grädda kakan mitt i ugnen ca 35-40 minuter. Låt kakan kallna. Pudra över florsocker och servera med vispad grädde.



Inga kommentarer: