10 sep. 2011

*Lycklig suck...*

Servera pajen med vanlig vispad grädde men söta den något, eftersom pajen är syrlig. Receptet är från Allt om Mat, men justerat av mig.

Key lime pie med grädde
1 paj

Ingredienser
14 st digestivekex, (200 g)
2 msk råsocker
100 g smör, smält

8 st äggulor
2 burkar mjölk, sötad, kondenserad (à 397 g)
6 st lime, pressad saft + skal från 1
1 st citron, pressad saft

3 dl vispgrädde
1-2 msk strösocker

Tillagning
1. Sätt ugnen på 200°. Mixa eller smula kexen med socker och smält smör till en smulig massa. Tryck ut massan i en pajform med löstagbar botten, ca 26 cm i diameter. Grädda pajskalet mitt i ugnen ca 5 min. Sänk ugnsvärmen till 150°.
2. Blanda försiktigt äggulor, kondenserad mjölk och limesaft utan att vispa.
3. Häll blandningen i pajskalet och grädda mitt i ugnen ca 40 min. Låt pajen kallna.
4. Vispa grädden och blanda med socker.


Inga kommentarer: