29 dec. 2011

Let's do this properly.


Texmex-mat skall inte blandas ihop med mexikansk mat, utan är en helt egen matkultur bestående av den mexikanska som har blandats upp med den amerikanska. Texmex-mat för mig är chili, lime, koriander, biff, fisk och skaldjur, avokado och tomater. Helt enkelt perfekt mat!

Den unika tex-mex karaktären får man med en speciell kryddblandning, fruktansvärt enkel att blanda till själv och så mycket godare än de färdiga kryddblandningarna man köper i affären. Perfekt att ha hemma i kryddskåpet! Blanda 1 msk chilipulver, 1 msk Maizenamjöl, 1/2 tsk kakaopulver och 1/2 tsk flingsalt. Klart!

Det här receptet kommer från den underbara kokboken Junk Food - på riktigt, som jag fick av älskade Robin i julklapp. Det infann sig en lätt ambivalent känsla i kroppen när jag packade upp den på julafton, den var helt fantastiskt men jag fick också svart på vitt att kokboken jag drömt om att skriva i så många år redan fanns publicerad. Precis som jag hade gjort om jag fick chansen. Nåväl. Boken är super och har en perfekt kapitalindelning med robusta hamburgare, läcker pizza, genuin tex-mex, amerikanska sanwich, det obligatoriska friterade, klassiska diner-sallader och det där underbara söta... Boken finns på adlibris.se och kostar 167 kronor. Jag hade kunnat betala det tiodubbla...


Beef tacos
2 hängmörade biffar eller entrecote, 400 gram
2 tsk spriskummin
2 tsk torkad koriander
2 tsk flingsalt


Salsa

2 hackade tomater, utan kärnor
4 strimlade salladslökar
2 urkärnade och hackade chilifrukter
1/2 kruka hackad koriander
1/2 pressad lime
2 msk olivolja


Guacamole

3 mogna avokado
vitlök efter smak
några stänk tabasco
pressad citonsaft
flinsalt


Till servering

Hembakta tortilliabröd, här är ett bra recept: http://www.tasteline.com/Recept/tortilla
salladsblad
tabasco
ett par kalla öl

Gör så här: Gör först guacamolen och sätt den i kylen. Gnid sedan köttet med kryddorna och låt stå en stund så köttet blir rumstempererat. Blanda under tiden ihop salsen. Grilla eller stek köttet till önskad stekgrad. Jag föredrar mitt medium-rare. Lägg ihop salladsblad och kött på de nybakta bröden och bjud med tillbehören.

Inga kommentarer: