23 dec. 2011

Shish ish kebabish.

Dan före dan har varken jag eller Robin lust på julmat, det har vi ätit hela veckan och vi vill riktigt ladda upp inför imorgon, då det för Robin vankas inte mindre än tre julbord, två för min egen del. Nu gäller det att tänka strategiskt! Därför blir det ikväll grekiskt så det förslår med en fantastiskt god shish kebab. Shish kebab är kebab på färs och serveras antingen som biffar eller på spett. Mumsigt med en riktigt kebabkryddning! Receptet är från Allt om Mat med redigerat av mig.


Ingredienser
500 g lammfärs
1 st vitlöksklyfta
3 msk vatten
2 msk ajvar relish, (mild)
0,5 msk spiskummin
1 tsk timjan
1 kruka persilja
0,5 st citron, finrivet skal
1 tsk salt
1 krm svartpeppar, nymald

Tzatsiki
1/2 gurka
3 dl grekisk yoghurt, (10 %)
vitlök efter smak
salt, peppar, en god olivolja

Tillbehör
pitabröd
sallad
tomater
gurka
rödlök
fetaost
(jalapeños!)

Tillagning
1. Blanda färsen med pressad vitlök, vatten, ajvar, kryddor, persilja, citronskal, salt och peppar.
2. Forma färsen till 4 stora biffar. Pensla dem med olja och grilla dem 4-5 min på varje sida i grillpanna.
3. Tsatsiki: Riv gurkan och lägg den i ett durkslag. Strö på salt. Låt stå ca 10 min. Pressa ut vattnet. Blanda gurkan med yoghurt och pressad vitlök. Smaksätt med salt, peppar och olja.
4. Grilla pitabröden snabbt på båda sidor i grillpanna. Skär ett snitt i pitabröden och fyll dem med grönsaker, tzatsiki och lammfärsbiffar.



Inga kommentarer: