27 feb. 2012

Proviant (Recension samt bildbomb)

(Kopmisar, tänk på att alla bilder i inlägget är fotade samt redigerade av mig. Låna gärna, men länka tydligt!)

Ikväll var vi alltså på Proviant på Sprängkullsgatan och hade måndagstrevligt. Det blev plockmat (spanska pintxos), öl och dessert. Mycket bra, alltihop!

När vi kom dit delade jag och syster på en liter San Miguel (låter mycket mer än vad det är om man tänker efter...) innan pojkarna trillade in och vi kunde beställa. Kalla pinxtos för 20/28 kronor stycket hämtade man själv praktisk i en disk. Ta det du vill ha, men spara tandpetarna för det är dem som de räknar sedan när du skall betala. Till våra pinxtos beställde jag och Sophia varsin popburger (gudomligt god miniburgare) med cloe slaw medan Robin och James gav sig på spanska delikatesser som ostar, korv och anklever. Spanska (dyra) öler till det. Robin läppjade starkt sydländskt kaffe till rätt i genom som han var mycket nöjd med, och för att avsluta det hela så tryckte tre av fyra i sig chokladmousse med varma björnbär och mandlar. Bra avslut. Trevligt val av musik musik, bra miljö och en mycket snabb och uppmärksam service av en duktig kille som verkade vara ägaren. Nej, det hela blev inte sämre när han (enligt mig helt utan anledning) frågade om jag var i restaurangbranchen...

Till Proviant går du när du vill hänga, äta förstklassiga råvaror och bara ha det skönt. Deras balkong kommer av mig vara välbesökt i sommar, det lovar jag. Ta med dig stora plånkan för plockmaten är försvinnande god men inget man kan beställa bara en eller två stycken av. Inget restaurangbesök för dagen innan lönen, alltså.... Men som barhäng, socialt ätande och mysställe får Proviant högt betyg av mig. Besök!









Inga kommentarer: