17 maj 2009

Europa-analys ur en utters perspektiv.




Så var jippot i Sovjet över för denna gången. Det var en minst sagt o-spännande omröstning, men tillika strålande och rättvist resultat, om du frågar mig dvs.
Jag som har följt bidragen detta året sen dom var sååå här småååå (måttar med händerna), tycker att ribban legat riktigt högt om man jämför med föregående år (där mitt intresse varit ungefär lika med noll).
Storfavorit efter storfavorit löste av varandra på sluttampen, och det ena svensk-producerade efter det andra rullades upp framför Europas ögon.
"The big Four", är bara legenden, det är Sverige idag som står bakom bidragen, finanserna och hela showen. "The big four" är ett förlegat begrepp som inte längre fungerar musikalt, och dessutom går emot allt vad en modern demokrati innebär.
Men jag hänger inte läpp, för i mina patriotiska ögon gick hela tävlingen som på räls, även om jag skall erkänna att jag bet mig stressat i läppen när jag såg hur Turkiet lekte jojo med vår vackra isländska prinsessa.
Men allt gick så bra så i slutändan, Norge kom etta, Island tvåa, och Azarbaijan (läs: Sverige) kom trea. Glad var jag också att Sveriges bidrag kom nästan sist, det var verkligen inte bra, hur duktig och professionell Marlena än var. Låten höll inte, och Europa fattade inte grejen. Inte jag heller.



Mina favoriter:


Norge

Island (trots den fruktansvärda prinsessbakelsen som hon sytt upp av en Barbie-modell)
Azarbaijan (svensk låt, svensk koregrafi, svenska dansare, halva duon var svensk...)
Portugal (underbart söt låt, udda och trallig)
Albanien (ni såg inte vad jag såg, européer)
Armenien
Bosnien (fast bara refrängen, inget annat!)
Finland (plocka bort HONOM, behåll det andra!)

xxx - luutra

Inga kommentarer: