30 maj 2009

Lördagskväll framför tv'n...

Vissa av Robins principer är bara för härliga. Ett exempel:
Har du lagat en maträtt, och dessutom fått beröm utifrån för den, har du all rätt att sätta "Robins famous" framför receptnamnet. Jättebra regel tycker jag och hakar på, såhär har ni;

Julia's famous gröna pastasalld med fetaostsås
, serveras gärna till grillat.

Nykokt pasta, jag har kört på penne.
2 avocado, skuren i bitar
ca 2 dm gurka, tärnad
lättkokt broccoli
hackad bladpersilja
olivolja
pressad lime

1 stor ask fetaost
1 grön chili, tex spansk peppar
1 vitlöksklyfta
olivolja
ca 3/4 dl pastavatten
skal av 1/2 lime
salt & peppar

Skär avocado, tärna gurka och lägg i en skål. Pressa över lime-saft.Koka penne, lägg i broccoli de sista minuterna. Spara lite pastavatten. Låt pasta och broccoli svalna lite. Mixa fataost, pastavatten, chili, limeskal, olivolja och vitlök. Smaka av med salt och peppar till en krämig sås. Ställ åt sidan.
Hacka persilja, vänd ner tillsammans med pasta och broccoli i skålen med avocado och gurka. Smaka av med lite olja.

Servera med grillat kött, kyckling eller fisk. Jag hade grillad lax och grillade pilgrimsmusslor på spett till, yummie :)

Och här kommer en kass bild som bildbevis...



Annars har det varit en bra dag, med strålande sol och 30 grader varm ute. Tyvärr lite väl varmt för mig, och tur är väl det, för jag har mestadels ägnat dagen åt plugg och pyssel hemma. Äntligen är alla klädhögar invikta i garderoben... ;)
Med inlämningsuppgiften har det gått bra, halva klar och halva återstående. Känns skönt att ha kommit igång, för mig är det ofta det som är problemet, sedan går allt som på räls när jag väl satt mig med det. Jag är ledig tisdag och onsdag, och då skall resten skrivas. Inlämningen tänkte jag ha klar på tisdag, och sedan skriva specialarbetet hemma hos mamma på onsdag, eller tvärt om beroende på hur hon jobbar. Känner att jag vill ha lite hjälp, och det är alltid bra att få utbyta tankar och meningar när man skriver på ett sådant här ämne. Så det blir bra!

Laddar nu mentalt för att Robin skall åka på tisdagmorgon, och det känns tufft. Och kanske bra för mig, Robin klarar ju sig alltid. Fast han kanske mår bra av att få sakna mig lite han med ;) Men i tankarna har man ju, att vi inte varit ifrån varandra mer än en natt på nästan 4 år. Men jag skall ha is i magen, och se fram emot de helger vi har tillsammans i sommar istället.

Nu sitter vi bara och tittar på Robinson-finalen på tv, lugnt kväll med tanke på att det är back to work imorgonbitti för min del. Jobbar 7-21, och det känns att man varit ledig i 4 dagar. Även om det alltid är lite motigt att gå tillbaks till jobbet efter långledighet, så känns det kul. Saknar pensionärerna, och visst känns det roligare när man är utvilad!

puss puss, luutra

Inga kommentarer: