24 maj 2012

Nytt för kokbokssugna.

Robin kom hem med den här kokboken (utgiven av Allers) här om dagen från mataffären, och idag satte jag mig och matplanerade efter den. Matplaneringen kommer om en liten stund. Det jag vill säga om kokböcker med LCHF-inriktning, är att det är förbannat tråkiga. Många gånger tråkigare än själva maten, på något konstigt vis. Det är bara att konstatera, att vackra, inspirerande kokböcker inte finns på marknaden för dem som äter LCHF. Synd, men samtidigt ganska så logiskt med tanke på att allt blir så mycket festligare med kolhydrater, även om jag faktiskt inte på något sätt har ont av att äta så här. Tvärt om, det är gott, men kanske inte så jätteroligt om du är väldigt matlagningsintresserad. Den här boken var i alla fall en av de bättre jag sett. Som tur är har jag bara lånat de andra LCHF-böckerna på bibblan, vilket jag aldrig gör annars med kokböcker. Kanske kan det bero på att LCHF-matlagning faktiskt inte handlar särskilt mycket om matlagning, egentligen? En LCHF-rätt bestå oftast av protein, typ kött eller fisk, grönsaker till det i någon form och sedan något tillbehör som en sås, exempelvis. Det behöver man inte heta Mathias Dahlgren för att laga. Nåväl, skall du promt köpa en så kan jag tipsa om den här, helt okej recept indelade i frukost, lunch, middag och dessert. Nästa vecka skall jag provlaga fyra av recepten!


Inga kommentarer: