30 jan. 2011

Lite åsiktsvetnilering.

På den senaste tiden har jag blivit bjuden på inte mindre än 3 olika tillställningar och nu har jag samlat på mig så mycket tankar så de måste få sättas på pränt. Off we go!

Ett par kollegor till mig samt några bekanta håller på med så kallad "homesales partyn". De säljer allt i från smink till barnkläder, aleo vera-produkter och doftljus.
Oftast så har de blivit värvade av människor som redan säljer produkterna, ofta vänner och så har de själva besökt ett homesales party och kanske handlat.
I början av "karriären" så handlar det just om det, att man säljer till vänner och folk man känner innan man kan utvidga sig och skapa någon form av kundkrets.

Vad säljarna själva brukar propsa på att att deras företag är seriösa och inte så kallade "pyramidspel". Detta är dock inte sant, då all den här typen av försäljning går ut just på pyramid-pricipen. Märk att jag inte skriver "spel" utan princip. (Nuför tiden kallar de sina företag MLM-företag, men principen är den samma. Hur fungerar det då?

Pyramidspel/MLM för dummies
I korthet kan man säga att alla typer av pyramidspel går till på samma sätt så här har jag en förenklad version som ändå visar på grundtanken.

1. Ge mig hundra kronor.
2. Nu är du med i mitt team. Du har nu rätt att göra samma sak för dina polare.
3. För var och en av de som du värvar tar du hundra kronor. Skicka nittio kronor av varje hundring till mig men behåll resten - det är din bonus!
4. Säg åt de du värvar att värva fler. Det de skickar tar du också bonus för!

Detta är eg enkel princip som kan se lite olika ut. Jag har själv sålt Mary Kay-produkter under en kortare tid, och visst var det samma sak där även om du faktiskt köpte ut produkterna själv och tog vinsten på det. På så sätt så "lurar man ögat", och pengarna går ändå till samma person, även om det känns "ärligare".

Något annat som karraktiserar detta är att man skall tjäna stora pengar och det SNABBT. Man lockar ofta in människor som kan befinna sig i en dålig ekonomisk situation (det är självklart de som nappar snabbast) och som då blir lyhörda för argument som "tjäna en miljon på ett år" och så vidare...

Vid sidan om att du inte alls blir så rik som de utlovat dig att bli, så är detta i mina ögon den absolut lägsta säljsformen av de alla.
På gatan kan du springa där ifrån, i telefon kan du slänga på luren, men här..? Bland dina vänner som sitter och luktar på doftljus..? Nja.

En av orsakerna till att den här typen av försäljning är så effektiv som den är beroer på att människor helt eneklt inte "kan med" att säga nej. Grannen har köpt, vänninnan har köpt - jag borde också köpa, även om jag inte vill eller har råd att handla så gör man det endå. Säljarna argumenterar och säger "alla har rätt att tacka nej, det finns inget köptvång", och det är ju sant på pappret men inte i praktiken.
Det vet säljaren också.

Man kan sammanfatta den här typen av försälning med att den dels är djupt omoralisk, som säljare kommer du förmodligen INTE tjäna några större summor och dessutom finns det diverse tvivelaktiga produkter på just den marknaden. (Aloe Vera är ett strålande exempel, där det inte finns någon forskningsrapport eller medicinska underlag som verkligen stödjer argumenten om att växten skulle ha alla de positiva effekter som man påstår att den har.)



Inga kommentarer: