23 sep. 2012

Den bruna maten


Ni som följer den här bloggen vet hur mycket jag älskar familjen Bruun och deras underbara sida www.denbrunamaten.se där de äter sig igenom Mästerkockens receptsamling från 1970-talet. Mycket äckligt och mycket roligt. Här har de hittat ett fint exempel från Livsmedelsverket där den statliga myndigheten råder svensken till en hälsosam (?) allsidig kost. Jag hörde en gång en amerikansk livsmedelsforskare på radio som sa att det svenska livsmedelsverket rekommenderar portioner i storlek och antal med vad en sumobrottare skall äta. Tänkvärt. Och sjukt kul, såklart.


Här ser vi alltså Dagens måltider. Vad en person bör sätta i sig under en normaldag 1978. Låt oss summera. Till Frukost: Fem frallor, och lika många skivor knäckebröd. En tallrik fil med rödvin. Minst en paprika, ett halvt kilo ost och en försvarlig bit leverpastej. Lunch: En pint mjölk och ett glas vatten, två brödskivor, en morot och en sallad som verkar misstänkt lik banan, vindruvor, apelsin och rotselleri, samt en bit kyckling och två potatisar. Middag: Fem mackor, två päron, ytterligare ett halvt kilo ost, och dessutom soppa med mjölk. Möjligen blev det en smula tjatigt redan på tredje dagen?

Av far fick jag faktiskt igår hans mina receptkortssamling från 70-talet, härligt! Ingenting jag kommer laga frekvent ur kanske, men dock desto roligare att ha, ett stycke svensk mathistoria skulle jag kalla det!






Inga kommentarer: