30 sep. 2012

Köttfärssåsens moder.

Jag, som egentligen inte är alldeles förtjust i "spaghetti och köttfärssås", dog inte bara så lite när jag fick smaka den här. Här har ni en helt enastående, klassisk italiensk bolognese som är värd alla timmar den tar att laga. Servera med pasta, parmesan och färsk strimlad basilika. Rött italienskt vin till dem som vill ha det. Receptet är publicerat i det senaste numret av allt om mat, men lite redigerat av mig. Den stora skillanden är att jag hoppade över kycklinglever och bacon/pancetta som fanns med i orginalreceptet, men det blev helt strålande utan. Jag kan dock tänka mig att levern gör sitt!



8 personer

Ingredienser
1 gul lök
1 morot
1 stjälk selleri
1 röd chili
1 vitlök, King Solo
1 msk+1msk+1msk smör
4 msk tomatpuré
1,5 dl vitt/rött vin
4 dl vatten
1 burk hela skalade tomater av bästa kvalité
1 kvist rosmarin
700 gram blandfärs (kalv om du vill lyxa till det)
1,5 tsk salt
2 krm svartpeppar från kvarnen
1 kruka basilka
1 krm muskot

Gör så här: Sätt ugnen på 150 grader. Bryn morot, selleri och lök i pannan tillsammans med vitlök i en gryta somtål ugnsvärme. Tillsätt tomatpuré på slutet. Häll i vin, vatten och tomater. Lägg ner rosmarinkvisten. Bryn färsen med smör i en annan panna och lägg sedan över i grytan. Krydda med salt och peppar. Ställ grytan mitt i ugnen utan lock och låt stå i tre timmar. Hacka basilikan och vänd ner tillsammans med muskot när färsen är färdig.


Inga kommentarer: