8 mars 2009

Härliga regniga slappa söndag.

Sista lediga dagen och det innebär alltid lite depp. Mamma och pappa var här och fikade ett tag, dom hade en "döttrarna-dag" idag då dom skulle besöka oss alla tre.

Har hunnit diska, plocka, dammsuga och tvätta lite, vilket innebär att jag kan ligga på sofflocket hela resterande dagen om jag vill, och det vill jag. Lunchen blev rester från gårdagens middag, gnocchi och hemmagjord tomatsås med rostbiff och vitlök. Helt ok, men var lite klen i smaken trots att jag kyryydae ordentligt. Märkligt.

Ingredienser, 4 pers.

1 burk riktiga italienska krossade tomater (använd aldrig "Hemköps egna/Eldorado")
4 riktigt mogna tomater (gärna kvisttomater = med smak. Tomater skall aldrig förvaras i kyl)
1 gullök
1 kruka basilika
vitlök efter behag
chili, även den efter behag och styrka (tex spansk peppar)
torkad oregano
salt, svart+vitpeppar lika delar
kött (i mitt fall bitar skurna av en överbliven rostbiffsbit)

fullkornspasta
basilika
färskriven permesanost

Resten av dagen skall som sagt tillbringas i soffan med lite blåbärssorbet och framför Ratatouille, länge sedan jag såg den.
Imorgon skulle dom som pappa pratat med från de olika elfirmorna höra av sig, pirrigt! Försöker att inte ta ut något i förskott, men det är svårt. Vill ju så gärna att allt skall bli bra och att Robin inte skall vara ledsen mera, för det är han ju såklart. Stoltheten måste få sig en ordentlig törn, av med jobbet två gånger på ett och samma år. Och innan han dessutom är säker och trygg i sin yrkesroll, nä fy hundan. Världen är inte alltid rättvis (väldigt sällan för att vara helt ärlig).

Nu har jag bara en inlämning kvar innan slutprovet i datorkunskap, har knappt hunnit känna av eftersom jag bara läst 25% på den här kursen. Har dessutom med att göra att jag redan kunde allt innan ;) Man skall inte skryta egentligen, jag vet, men jag är duktig på datorer. Blir hopplöst less på folk runt om mig som inte kan, lär dig! Jag kan förstå med dom som inte är uppvuxna med datorer, men jag har seriöst haft tjejkompisar som inte kunnat bränna skivor, göra virussökningar, ladda ner filmer, formatera hårddiskar eller installera program. (" Varför är min dator så hiiiimla långsam Julia??")
Förr kanske man kom undan, men det gör man inte längre. Och hur ser det ut i jämnställdhetsfrågan, när vi tjejer gång på gång måste fråga män om hjälp så fort det har med teknik att göra? Pinsamt och förlegat.

Nä, nu skall jag inte sitta här och elda upp mig, utan återgå till soffan och min katt.

xxx, luutra

Inga kommentarer: