22 mars 2009

Where trouble melts like lemon drops

Igår var Mickis här och hade myskväll med mig. Vi åt pasta med skaldjur, och tog ett par glas vin. Hennes kille Calle kom och hämtade henne senare, och hade med sig världens sötaste hundvalp, Vilma 10 veckor. Blir man sugen? ;) Nja, vid närmare eftertanke är jag kattmänniska, men hundvalpar är ju grymt söta. Skillanden mellan katter och hundar är att hundar bara är söta i något halvår, medans katter är söta hela livet :D

Natten har varit lite skum för min del, jag har mest sprungit upp och ner ur sängen. Varit lite småförvirrad, ltetat efter Robin (trots att han låg bredvid mig), släppt in och ut katterna, och inte blev det bättre av att Mikaela glömde sin mobil här och larmet började gå klockan 6. Om jag var förvirrad! Jag hörde att det var något som började låta en gång i kvarten, men trots att jag gick igenom alla våra elektronikprylars alla ljud, så kunde jag inte indentifiera detta! Till slut hittade Robin mobilen nere i köket, och nu sitter jag och väntar på att mikaela skall upptäcka att den är "borta". mikaela glömmer alltid något när hon är med mig, och en mobil är långt ifrån någon form av rekord.
Bästa gången var när hon glömde i-pod, leggins, hårspray och bh.

Jag har lagat en del mat det senaste, provat på lite nya recept. I veckan var jag sötsugen på kvällen, och gjorde egna amrikanska pannkakor för första gången. Lätt, och så blev dom helt perfekta! Jag gräddade dom i en liten traktös-kastrull (vanligtvis den jag gör sås i), och resultatet blev helt klart över förväntan, dom blev gyllenbruna och fina i konsistensen. Tillbehören var creme fraiché med vaniljstång, färska hallon och sirap. Mumma!



I fredagskväll gjorde jag min egna variant på jambalaya, som blev riktigt, riktigt lyckad. Lagom hetta och massa av smak!




Egenkomponerad jambalaya

4-5 pers.

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
5-10 cm purjolök
1 stor röd paprika
1 förp. sugersnaps
1 lime, rivet skal och saft
röd chili efter smak
1 dl majskorn
1/2 kg färska skalade räkor
2 st kalbanoss
blåmusslor (lite finare på burk går bra)
cayennepeppar
gurkmeja
strak curry
salt och peppar
ca 4 dl kokt råris


Fräs löksorter, sockerätror, chili och paprika. Koka riset och vänd ner i grönsakerna. Tillsätt majs och skivade korvar. Krydda och låt stå på låg värme i ca 10 min. Pressa lime och tillsätt skal. Lägg i räkor och musslor ett par minuter och låt dem bli varma. Servera med bröd.

Idag blir det en lugn dag, och imorgon jobbar Robin som vanligt. Han har äntligen fått en liten vink om jobb, han skall ringa en kille här i veckan. Hoppas att det går bra!
Själv är jag ledig imorgon, skall ta en sväng till gymmet och springa av mig lite kalorier. Kanske städa lite, och ladda inför mitt slutprov på onsdag. Är nervös, jag vill så gärna ha ett bra betyg i den här kursen!

Nu skall jag kolla på reprisen av Robinson, missade det igår när jag och Mickis lagade mat.

xxx, Julia

Inga kommentarer: