8 mars 2009

La mia Cucina

Råvaror som just nu ligger mig extra varmt om hjärtat:

Citron. Används till och i allt. ALLT.
Dansk ost. Ju jävligare det luktar, desto ljuvare smakar det. Nyfiken på att använda det i matlagning.
Lemon curd. Marmelad med grädde, kan det bli bättre?
Chili. Behöver inte beskrivas närmare.
Vanligt starkt bryggkaffe. Efter lattehysterin.
Avokado. Nyfunnen kärlek.
Svensk hummer. Åt hummer i höstas som bara befunnit sig på land i ett par timmar, kärlek!
Palsternacka. Morotens söta och smöriga släkting, grym i ugnen med andra rotfrukter!
Lime. Precis som citron, till allt!
Lamm. Köttet nr. 1.
Crema di balsamico. I tidningarna står det att denna vinäger är för dyr att användas på något som enkelt som en sallad, men jag kan inte låta bli. Till desserter och rött kött.

Kök jag helst lagar ur:

Klassik svensk husman, helst med tygnd på fisk och skaldjur.
Medelhavet, gärna grekiskt och italienskt.
Det amerikanska, finns så mycket att upptäcka!
Det persiska och arabiska köket, som jag hittills bara nosat lite på.

Köksdrömmar: (när den dagen kommer)

Diskmaskin i arbetshöjd. När du väl provat kan man inte gå tillbaka ;)
Redskapsgaller över arbetsytor (utan shabbychick-känslan, tack)
Stort luftigt skafferi att gå in i, i direkanslutning till köket.

Saker jag inte klarar mig utan:

Rejäl skärbräda i trä.
Härliga lagom tunga kökskvivar som ligger bra i handen.
Mixerstav. Min syn på matlagning förändrades när mixerstaven Braun x400 gjorde entré i mitt kök. Min bästis, helt enkelt.
Mortel.

Sist men inte minst. Alla har vi våra egenheter, och kanske är jag lite skrockfull. Inte med nycklar på bordet eller gå under stegar, men jag tror att vi alla måste ha någon som vakar över oss.
Just min lilla skyddsängel vakar över mig och min matlagning, är grön och tjock och har en prinsesskrona. Alltid lika lycklig sitter han där brevid spisen och ler uppmuntrande emot mig när jag exprimenterar, geggar i mina gryor, skär mig i fingret och rycker blad från kryddorna. Här är han, i egen hög person:

Inga kommentarer: