29 mars 2009

This is for Gabby, Hallelujah!

Underbara lediga söndag! Underbara väder, underbara vår, underbara glimtar av framtidstilltro!

Igår var jag och Robin bjudna på middag hos min syster med pojkvän, i deras nya lägenhet. Gud vad fint hon hade fått det! Härlig kinesisk/skandinavisk stil med fokus på både antiktiviteter och sköna retro-prylar. Syrran har bra smak!
Temat för middagen var hennes resa hon gjorde i höstas, genom Ryssland, Kina och Mongoliet. Men efter som mongoler tydligen bara äter inälvsmat ströks detta jätteland ur menyn, vilket vi var tacksamma för.
Förrätten, (en riktig höjdare i mina så annars förätts-kritiska ögon), var en enkel tallrik med små fina stekta championer och och potatisar med en bra gräddfilssås. Mitt problem brukar vara att jag äter för mycket förätt och då blir mätt och inte får plats med varmrätt, men här var det helt strålande.
Enkelt, kort och koncist, utan krussiduller precis som man förväntar sig rysk mat. Något jag absolut kommer laga själv!
Med ribban högt lagt serverades varmrätten, en äkta kinesisk wok med hemmagjord chilisås med massor av smak! Perfekt efter en relativt snäll förrätt. Efterätten var en liten ungsgräddad chokladkaka, med mycket klet i, serverat med hallon och björnbär. Kaffe på maten såklart :)
Tack för en strålande uppvisning, jag har själv redan börjat riva bland mina receptsamlingar och fila på menyförslag!

Idag vet jag inte riktigt hur planen ser ut, har precis lagt på från ett timmes långt samtal med Mikaela om allt mellan himmel och jord. Vi skall kanske se senare :)
Robin ligger i sängen och söndags-drar sig och har det härligt, funderar på att krypa ner en sväng. Sedan skall jag fylla i lite papper, betala tråkiga räkningar och rota i genom lite receptböcker. Jag har lite olika idéer i huvudet :)

xxx luutra

Inga kommentarer: