27 mars 2009

På en pinne, igen :)

Sitter på jobbet och dricker kaffe. Ena sekunden känns allt skit, andra känns det som allt ändå kommer lösa sig. Upp och ner, upp och ner.
Robin hade kontakt med den där killen som kanske skulle fixa ett jobb till honom igår, inget napp där. Han var på a-kassan igår också, inget napp där. Hur kan systemet vara så kasst? Här sitter man lydigt och batalar in pengar varje månad, i den naiva tron om att det skall hjälpa en när livet krisar, och vad händer? Ingenting! Han ärende är bordslagt i upp till 12 veckor, för att "dom har mycket att göra". Sjukt!
Som tur är har ju Robin gjort klart sina timmar som lärling hos en kille i Fjärås, där han istället för vit lön kan plocka ut pengarna i datordelar, som han sedan kan sätta ihop till en dator och sälja. Detta kommer förhoppningsvis generera i några tusenlappar i alla fall. Skönt samtidigt, så slipper han bryta sin a-kassa. Just nu ligger hoppet på Ringhals, men vi ligger på sträckbänken och får vänta några veckor till med svar därifrån.
Får han det jobbet kan det innebära att jag slipper ta studielån i alla fall i juni, och då kan jag betala tillbaks maj med återbäringen. Inte roligt, men kanske nödvändigt. Vi får se.

I eftermiddag skall jag efter jobbet hem en sväng till mamma, som skall hjälpa mig fylla i mina csn-papper.
Sedan blir det kanske familjemiddag hemma hos Robin's mamma i stan, trevligt. Imorgon jobbar jag 7-21.00, och sedan bär det in till stan till syrrans nya lägenhet för lite vin och tjat. Båda systrarna skall vara där, inklusive respektive. Skall bli kul att se hur hon har fått det i den nya lägenheten, jag har bara sett den innan hon och van flyttade in.

Känns lite tråkigt att det enda jag skriver om just nu är framtida ekonomiska beskymmer och jobb-tråkigheter, men det är tyvärr det mesta som upptar mina tankar just nu. Jag försöker vara positiv, men i bland är det svårt. Både jag och robin har haft det kämpigt på den här fronten i ett par år nu, och ibland blir man trött på det. Snart kommer sommaren, och jag hoppas att allt löst sig tills dess. Finanskrisen har aldrig känts så närvarande, det är många som har det tufft just nu och det visar sig lite här och där. Tänk hur påverkad man blir av en världsmakts ekonomi, där faktiskt grunden i problemet ligger! Lite skrämmande.

Positivt just nu är att jag fick ut lite mer lön än beräknat, vilket känns väldigt bra. Finns många fickor att stoppa dom i, skall spara och kanske hitta på något roligt i helgen.

xxx luutra

Inga kommentarer: