9 aug. 2011

Lunchrusning och röriga intryck. (Recension)






Idag var Emelie och jag och åt på en klassisk lunchservering i Kungsbacka som heter Storgatan 1. Restaurangen ligger i en låg fin äldre byggnad där de har bevarat charmen med fina gamla trägolv, torpartapeter och mormorsblommor i lådor och krukor. So far so good.
Vi kom dit vid halv 12-draget och högg in på salladsbuffén som var bra och väl tilltagen. Det fanns också en slät soppa, som vi hoppade över. Mycket grönt, många röror och flera sorters bröd.
Vi placerade oss ute på innergården som kanske inte var den trevligaste. Över de fina rutiga bomullsdukarna hade man lagt knallblåa platsdukar och gasoltunnor och platsbackar stod staplade lite varstans. Detta gav lite känslan av "bakgård", eller kanske varuintag. Inte så charmigt.
Varmrätten fick vi ta av själva, det var spätta, färskpotatis och varma grönsaker med en kall sås som var minst sagt intetsägande. Fisken var god och eftersom man fick ta själv så kunde man ta hur mycket man ville. Detta gjorde dock att "bambakänslan" späddes på lite.
Strax efter att vi kom så blev det rusning, vilken i huvudsak verkade bestå av kommunalarbetare och småföretagare som ofta lunchade här. Buffébordet var stort och placerat mitt i restaurangen, med "stationer" för varmrätten vid sidan om. Detta gjorde att det hela blev väldigt rörigt. Över allt bildades småköer och det vimlade av folk som ville ta sig fram lite varstans.
Ägaren till restaurangen sprang runt och försökte hjälpa matgästerna och verkade känna minst hälften av dem. Vilket innebär säkert 30 stycken. Servicen var sådär, kvinnan var visserligen hjälpsam och trevlig men verkade tycka att man som gäst kunde klara av en hel del själv. På borden på innergården stod det bland annat småskyltar där restauranggästerna ombads "plocka undan sin disk efter sig"... Hrm... Jag går inte in närmare på vad jag tyckte om den uppmaningen, ni förstår säkert...
Efter maten tog jag kaffe och goda kakor, men det fanns inget té till min icke-kaffedrickande vän. Kalaset gick på 100 kronor för mig och 110 för Emelie som tog mineralvatten istället för bordsvatten.

Kort sammanfattning. Bra salladsbord. Sådär varmrätt. Servicen - nja... Okej men absolut inte korrekt. Miljön var trevlig om man höll sig inomhus. Kommer jag tillbaka? Tveksamt.

(Nyckelord; lunch, Storgatan 1, Kungsbacka)

Inga kommentarer: