16 apr. 2009

A week of starving

Ledig dag idag, gött. ^^ Solen skiner och jag och Robin har legat ute och solat och tagit en corona, så härligt. Det bränner skönt i ansiktet, och det bli bättre ik ;)
Vi skall bada jaucuzzi och dricka lite vin, skall bli jättekul! Härligt att bara få slappna av, jag jobbar hela helgen och tycker lite synd om mig själv...

Träningen går jättebra, körde 45 minuter på gymmet igårkväll efter jobbet, och imorse var jag ute och sprang med Robin innan frukost. Var helt slut, tänk att det är sådan skillnad att springa ute som springa på en crosstrainer på gymmet! Maten går också bra, idag har jag bara ätit lite makrill, ett ägg, 1 kopp kaffe och ett par räkor. Känns bra, men jag mår lite illa. Men, den som vill bli fin..................
Men eftersom detta är min "lördag", så skall jag äta lite ikväll. Det blir grillade färsbiffar och sallad, så får det vara bra så. Skäms redan över den där ölen.

Annars har vi idag varit och handlat, och hjälpt Amanda flytta en säng från Kungsbacka till Killingholmen. Sedan åt vi lite frukost här (jag drack kaffe.............), och sedan lämnade vi av Amanda i Kungsbacka igen. Har även hunnit anmält mig till religionen, börjar den 4 maj :) Skoj!

Bifpgar lite bilder på vår påskmiddag, det blev lammstek och jordgubbscheesecake. Smarrigt. Lammreceptet kan varmt rekommenderas.

Gremolatamarinerad lammstek med grönsaker


Ingredienser
6 -8 portioner
1 kg lammstek
Gremolata
3 st vitlöksklyftor
0,5 st mynta, kruka
1 dl persiljeblad
1 st citron, finrivet skal av en välborstad
1 msk dijonsenap
2 msk svensk senap
0,5 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar, nymald
1 msk olivolja
Grönsaker
9 st potatisar, medelstora (ca 800 g)
2 st lökar, grön eller gul, gärna färska
1 st zucchini, grön eller gul
2 st tomater, eller 10 körsbärstomater
2 st olivolja
5 st vitlöksklyftor
1 dl persilja, nymald
1 tsk salt
1 krm svartpeppar, nymald
1 st citron, saft

Här är en smart allt i ett-rätt. Gremolatamarinerad lammstek tillagas på en bädd av medelhavsgrönsaker så att allt blir klart samtidigt. Gremolatan känns ny och spännande med senap och finhackad mynta.
Gör så här

1. Gremolata: Skala vitlöksklyftorna. Mixa vitlök, mynta, persilja, citronskal, senap, salt, peppar och olja i en matberedare eller mixer. Lägg köttet i en skål. Bred på gremolatan runt om hela köttet. Marinera minst 2–3 timmar, gärna över natten, i kylskåpet.
2. Skala och skär potatisen i ca 2 cm tjocka skivor. Skala och skär löken i klyftor. Skär zucchinin i bitar. Dela de hela stora tomaterna.
3. Sätt ugnen på 200°. Hetta upp oljan i en stekpanna. Fräs potatis och lök i olja ca 5 min. Tillsätt zucchini, tomater, vitlök och persilja och fräs ytterligare 5 min. Lägg grönsakerna i en långpanna eller på ett ugnssäkert fat. Salta och peppra. Ringla över citronsaften.
4. Lägg köttet med gremolatan ovanpå grönsakerna. Stick in köttermometern så att hela röret är täckt och spetsen kommer i den tjockaste delen av köttet. Sätt in långpannan mitt i ugnen och stek ca 30 min.
5. Sänk värmen till 175°. Rör om grönsakerna och stek köttet till önskad innertemperatur: När termometern visar 62–65° är köttet lätt rosa inuti, vid 70° är det helt genomstekt. Beräkna 40–50 min.
6. Ta upp steken och låt den stå 10–15 min. Då behåller den sin saftighet och blir lättare att skära.



Jag ändrade lite på grönsakerna, minns inte helt hundra men jag tror jag hade i...

# Grön zuccini
# Färskpotatis
# Gullök i klyftor
# Palsternacka
# Kvisttomater
# Citronskivor
# Tunna skivor citron
# Kvistar rosmarin
# hackad chili
# Flingsalt och svartpeppar

Nu strulade såklart telefonen med överföringen, men lägger in bilden fr alltommat.se sålänge...

Inga kommentarer: