25 okt. 2011

Kokböcker x5!

Födelsedagspresenter ja! Nu när jag fyllt 26 har jag plötsligt överstigt 100 kokböcker - aktningsvärt, eller hur?! Av snälla mamma och pappa fick jag tre superbra böcker som jag redan börjat bläddra i efter recept; Sill & strömming av Mannerström, Middag hos oss av Jisland och sedan Allt om Mat's stora julkokbok. I julkokboken har jag redan funnit mina julsillar - och det kommer bli fab!
Av farmor som alltid vet vad jag blir glad över fick jag en bibel jag suktat efter länge; fantastiska Mathias Dahlgrens Det naturliga köket. Dahlgren är Sveriges bästa kock (japp, så ligger landet) genom att driva Sveriges mest inflytelserika krogar (Matbaren och Matsalen på Grand) med sammanlagt tre Michelin-stjärnor, och dessutom röstats fram som "Kockarnas kock" (Sveriges kockelit röstar fram Sveriges bästa kock helt enkelt) typ 4 år - i rad. Boken är en guide över Dalhgrens matfilosofi och hand två fantastiska restauranger och väger väl 5-6 kilo.
Den sista kokboken var en present från fina vänner Niclas, James och Rickard och baseras på en blogg, "Om jag vore din hemmafru". Sylvass och otroligt snyggt foto.




Inga kommentarer: