25 feb. 2011

Disney i greppet på Cultural Studies

I vår förra delkurs blev vi som studenter bekanta med näteverket Cultural Studies, och därför väcktes min nyfinkenhet inför det här Youtube-klippet som jag snubblade över i en blogg.

För att kort beskriva Cultural Studies så kan man säga att det är ett vänsterorienterat akademiskt nätverk, tvärvetenskapligt med ett stort intresse för makt och hur vi utövar makt. Vem utövar den? Cultural Studies växte fram på 1960-talet på engelska universitet och hade som första hjärtefråga den engelska arbetarklassen och dess villkor i det engelska samhället. Idag är populärkultur och sexualitet andra viktiga frågor. Forskare inom traditionen har även intresserat sig för internet, cyberspace, virtual reality och ny informationsteknik i allmänhet.

I maktperspektivet finner vi också självklart genusfrågan. Här är en kort analys ur Cultural Sudies perspektiv som behandlar Disney, Disneyfilmer och budskapet (det öppna och det dolda) som skickas ut till barn som ser filmerna under sin uppväxt. Hur påverkas vi egentligen av de klassiska nu omarbetade sagorna? Vad lär dem oss om manligt kontra kvinnligt?



Efter att själv tittat på den här korta filmen besannas det som jag tidigare tänkt om Disney och den tecknade världen. Ändå så blir det här så tydligt, så uppenbart. Vi får det helt enkelt svart på vitt att filmbolag (och självklart då inte bara Disney) hjälper oss att skapa fördomar, stereotyper och föreställningar om vad som är man, och vad som är kvinna. Hur tacklar man det egentligen, när man skall applicera kunskapen på sitt eget liv? Hur göra man när man har barn? Om och i så fall hur, kommer den här synen på kön och "könsbundna" egenskaper och förväntningar på varandra se ut om 100 år?

Inga kommentarer: