20 feb. 2011

Kulturanalyser på hemmaplan.


Så var den här helgen snart över. Jag lunkar omkring här hemma och känner mig lite uttråkad. Jag vill att något skall hända, samtidigt som jag känner mig lite för lat för att just få det där att hända. What ever that is, det vill säga.

Jag tog en liten promenad från bussen och hem. Kallt men skönt ute. I lurana hade jag reprisen av Christer på P3. På Långenäsvägen var det i vanlig ordning trafikstockning, som det alltid är på helgerna när det är fint väder. Alla skall ut. Skynda, skynda - det är fint väder! Sedan går de fem meter, stannar och pratar med folk, går fem meter, stannar och pratar med nästa folkklunga..: Och så håller de på. På Långenäsvägen är söndagspromenaderna en sport - en livvstil. Man skall visa upp sitt Haglöfs-ställ för grannarna samtidigt som man skall utbyta historier om den senaste resan eller befodringen. Eller barnens bra betyg. Jag som varken har en resa eller befodring att prata om tar katten under armen, stänger mig inne och fynser åt spektaklet. Någonstans har även den övre medelklasskulturen sin gräns.
Vid ett tillfälle för ett par år sedan skulle jag hjälpa pappa att sälja hans bil, och hamnade mitt i den här trafikstockningen på Långenäsvädret en härlig oktoberförmiddag tillsammans med ett par bilspekulanter ifrån ett mindre samhälle utanför Strömstad, Bullaren.
"Vad håller de på med?", undrade de förbluffat medan de fick kryssa bilen i 5 kilometer i timmen mellan promenerande barnfamiljer och par. Skall de till kyrkan? Öhh, förökte jag förklara i baksätet. De gör så på söndagarna... Bilspekulanterna blev inte klokare för det och fortsatte stirra på alla Haglöfs- och Helly Hansen klädda människor på vägen. Själv tryckte jag mig lite besvärat ner i sätet och höll tyst med; det här liknar förmodligen ingenting i Bullaren.

Inga kommentarer: