8 maj 2011

Söndagens matlagning.

Trött på att äta hummus, grönsaksstavar och knäckebröd så ställde jag mig och lagade mat. COOKED.

Robin ville ha köttfärs och jag hade fetaost i kylen så vi körde på biffar med linser och fetaoströra till. Inget speciellt men mycket gott. Det är med att ha linser i är ett hett tips när man lagar vardagsbiffar och lagar ur ett lite modernare kök (tänk inte husmanskost, typ). Grekiska biffar, mexikanska biffar och indiska biffar klarar utmärkt att bli utblandade med linser. Lagar jag svenska köttbullar har jag i mosad potatis och lök, både för konsistens och smak. Exempel på färsrätter som man inte skall blanda ut skulle kanske vara Wallenbergare, exempelvis.

Varför blanda ut färsen?
1) Det är gott. En billigare färs vinner faktiskt på att bli utblandad med andra ingredienser och blir saftigare.
2) Det blir billigare. Hälften färs och hälften spannmål/potatis/baljväxter innebär dubbelt så många järpar/biffar/bullar. Perfekt för frysen med andra ord!
3) Rätten blir nyttigare och du sänker fetthalten.

Mina biffar idag kryddade jag med timjan, oregano och rosmarin. Till serverade vi grekisk yoghurt blandad med flytande honung och fetaost, och potatis och sötpotatis rostad i ugnen tillsammans med massor av vitlök. En sallad till såklart.



Eftersom vi åker till Berlin på torsdag morgon så blev det en kort matplanering den här veckan. Med massor av avokados i en skål så måste vi hitta på något med dem imorgon, och valet föll på vit grillad fisk och hemgjord mangochutney, serverad med massor av grönsaker och guacamole. På tisdag blir det Paolo Robertos vegetariska spaghetti med cocktailtomater, sardeller och oliver, och på onsdag skall vi ha grillpremiär med lax på halster, nypotatis, grön sparris och citronhollandaise. Två fisk och en veg, precis så lätt och fräscht man vill att det skall vara i maj! Recept kommer allt eftersom.



Inga kommentarer: