25 okt. 2012

Projekt Balsammetoden.

Så. Då har också jag bestämt mig. Mitt hår är stort, frissigt, vågigt, supertorrt och alldeles hemskt för tillfället. Imorgon skall jag färga det och efter det hakar även jag på balsammetoden. Vad är då detta?
Nyckeln till ett friskt och vackert hår heter fukt. Torra hår är helt enkelt inte vackra - de blir glanslösa, risiga och frissiga. Självlockiga hår är torrare av naturen än raka hår, och måste därför behandlas lite annorlunda för att nå sin fulla potential.

Varje hårstrå är omslutet av ett fjällskikt, och ser i förstoring ut ungefär som en grankotte eller en fisk. På ett friskt, rakt hår ligger fjällen tätt slutna, de skyddar håret och ger det en blank yta. På lockiga hår, däremot, reser sig fjällen en aning i varje krok (prova att böja en fisk får du se) vilket gör att den fukt och de oljor som naturligt ska finnas i hårstrået, kan dunsta. Om håret dessutom är kemiskt behandlat (t.ex. blekt) eller påverkat på annat sätt av friktion, värme osv, är fjällskiktet ännu mer "uppruggat". Håret har blivit poröst, och kan inte behålla fukt inuti stråna.

Många, både raka och lockiga, upplever att deras hår fort blir fett, och för att råda bot på det tvättar de håret ofta i ett försök att torka ut hårbotten. Resultatet blir att hårbotten reagerar med att producera mer fett för att återställa balansen, så de måste tvätta håret ännu oftare. Hårstråna torkas ut, medan hårbottens talgproduktion går på högvarv.

För att få stopp på denna onda cirkel finns det bara en sak att göra: Sluta torka ut din hårbotten, och se till att återfukta ditt hår!

“Sluta använda schampo?! Usch vad äckligt!” tänker du nu, men faktum är att det vi idag kallar schampo bara har funnits i ett fyrtiotal år, och vanan att tvätta håret var och varannan dag är betydligt nyare än så, och såvida du inte har ett särdeles smutsigt arbete där du kommer i kontakt med oljor och kemikalier finns det faktiskt ingen anledning att tvätta håret med schampo.

Efter en del googlande så har jag bestämt mig för att testa det här, jag tänkte börja i helgen. Metoden går alltså ut på att man helt slutar använda schampo och stylingsprodukter och istället enbart använder sig av balsam som skall vara mycket snällare än schampo. Den här metoden innefattar en hel djungel av pekfingrar och förbjudna grejer, så därför får http://lockig.se/index.php bli min husbibel för ändamålet. Här står ALLT. Listor, forum och tillvägagångssätt  Nyfiken på hur håret ser ut med balsammetoden? Här http://cattasbubbla.se/2012/06/16/balsammetoden-fre-och-efter/ finns före-och-efterbilder, och massor mer finns såklart om man googlar. Här http://stinamarkan.se/blogg/ hittar ni en lista med godkända produkter. Jag skall i alla fall testa, och kommer hålla er uppdaterade med både åsikter och bilder på barret. Jag lägger till en kategori som jag kallar "Balsammetoden", rätt och slätt.

Bild: www.lockig.se




1 kommentar:

Lax-Ida sa...

Min storasyster kör ju på no poo/balsammetoden och har skrivit en del om det på sin blogg, här är ett introinlägg: http://menud.blogg.se/2011/august/balsammetoden.html#comment

Hon har även en kategori för det på bloggen, och hon verkar väldigt nöjd med balsammetoden! Kan tänka mig att era hår är rätt lika (till skillnad från mitt platta hår som nog skulle lägga sig i fina stripor av balsammetoden).