23 okt. 2012

Snabb och smal vardagsmiddag med lax och vitlök!

Något av det absolut godaste jag vet är färsk vitlök. På sommaren och en bra bit in på hösten är det det enda som gäller i vitlöksväg för mig, den färska löken är så mycket godare och aromatisk än vad den vanliga är. Vintertid kör jag med King Solo, enkel att skala och en rund fin smak även när man som jag vill ta i rejält. Igår lagade jag ett egenkomponerat laxrecept med färsk vitlök som blev himlans gott, om man får säga det själv. Få ingredienser och snabbt går det. Väldigt smalt också, för er/oss som vill tänka på den slanka figuren!

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Blanda en stor ask färskost med färsk vitlök efter tycke och smak och smaka av med lite salt och peppar. Klicka osten över laxen och stek i ugnen i ca 15 minuter. Jag gillar min lax medium rare. Skär fina kvadratiska morotsstänger och låt dem sjuda tillsammans med med sockerärter i lite grönsaksbuljong. Väl gärna en av god kvalitét och utan E-nummer. Vill man kan man hälla i lite vitt vin. När grönsakerna är kokta al dente så lägg i en liten smörklick i kastrullen för att ge grönsakerna god smak och en blank fin yta. Laxen är färdig när "det vita" har börjat tränga ut ur köttet. Servera med en stor kanna citronvatten med is. 






Inga kommentarer: