20 mars 2011

Äppelcheesecake med lime.

Nu är det snart vår och då vill vi ha syrliga friska desserter! Här kommer ett recpet på en jättehärlig äppelcheesecake med lime, väl värd att prova! Inte blir det heller sämre av att den bara blir godare av ett par dagar i kylen...

Äppelcheesecake med lime
Ingredienser

125 g smör
0,5 dl farin, brun
2,5 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 st lime, rivet skal
Fyllning
3 st äpplen
25 g smör
2 msk farin, brun
1,5 tsk kanel, mald
0,5 st lime, pressad saft
200 g färskost, naturell
1 st ägg
0,5 dl strösocker
1,5 tsk vaniljsocker
Topping
1 st gelatinblad
2 dl crème fraiche, lätt
2 msk strösocker
1,5 tsk vaniljsocker
0,5 st lime, rivet skal
Lime- och citronmelissocker
15 st citronmelissblad
0,5 st lime, rivet skal
1 msk strösocker

Tillagning
1. Sätt ugnen på 200°. Lägg bakplåtspapper i botten på en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Smält smöret. Blanda samman ingredienserna till botten och tryck ut degen i botten samt 3 cm upp på kanten i formen. Förgrädda mitt i ugnen ca 6 min.
2. Fyllning: Sänk ugnsvärmen till 175°. Skala, kärna ur och skär äpplena i mindre bitar. Stek dem i smöret med farin och kanel ca 5 min. Pressa över limesaft. Lägg äppelbitarna i pajskalet.
3. Vispa ägg och socker ca 2 min. Tillsätt färskost och vaniljsocker under omrörning. Bred krämen över äppelbitarna och grädda mitt i ugnen ca 25 min. Låt kallna.
4. Topping: Lägg gelatinbladet i kallt vatten ca 5 min. Blanda samman creme fraiche, socker, vaniljsocker och limeskal. Ta upp och smält gelatinbladen med lite av smeten. Blanda ner gelatinet i resten av smeten. Bred toppingen över kakan och ställ kallt till följande dag.
5. Finhacka citronmelissbladen. Blanda med limeskal och socker, strö över kakan och servera.

Inga kommentarer: