12 mars 2012

Av överbliven frukt.

I en skål på övervåningen ligger det en drös överblivna apelsiner sedan min hysteriska apelsin-period i vintras, när jag lätt kunde trycka i mig 2-3 stycken om dagen. Nu har jag sansat mig lite och kvar ligger 6-7 stycken ledsna frukter i skålen. Jag tänkte inte släng, utan istället koka en sylt på dem. Jag har inget recept, men det behövs inte när man skall koka marmelad eller sylt tycker jag, det är bättre att gå efter det egna huvudet och prova och smaka sig fram. Idag blir det apelsin- och kanelmarmelad, tänk på nybakta frallor med en stark ost och en kopp rykande kaffe till. Mmmm...


Ingredienser

apelsiner
syltsocker
kanelstänger

Gör så här: Skala bort det yttersta av apelsinskalet och hacka fint, i både kuber och långa strimlor. Hacka fruktköttet och koka tillsammans med socker och kanelstänger tills marmeladen har fått rätt konsistens. Häll upp på torra rena glasburkar och låt svalna innan de försluts.





Inga kommentarer: