20 mars 2012

Hänga på väggen.

Det här är två motiv jag stött på de senaste och blivit väldigt förtjust i. Den första föreställer en nynazistisk demonstration i Växsjö 1985 och är tagen av Hans Runesson. Tanten är judinna som själv hade suttit i koncentrationsläger, och man kan tänka sig hennes känslor när hon hamnade mitt upp i demonstartionen. Mannen som snart skall få hennes handväska i bakhuvudet skulle sedan, tre år senare, att dömas för mordet på en homosexuell man i Göteborg.

Den andra bilden föreställer en tavla målad av Torsten Billman, konstnär född och boendes i Kullavik under 1900-talets första hälft. Målningen är en akvarell som heter Väckelsemöte i Kullavik. Jag gillar den skarpt, och tror att dessa kommer hänga fint på min köksvägg efter att jag låtit trycka upp dem och ramat in dem.



Inga kommentarer: