2 apr. 2012

Dagens måltid.

Idag åt vi vitlöksspäckad karré, ostgratinerade bönor och hemlagat äppelmos här hemma. Riktigt god middag, och ganska snabbt går det också om man tänker på att köttbiten sköter sig själv i ugnen. Här kommer tillvägagångssättet!


Att följa LCHF-dieten innebär (kanske framför allt för oss kött-potatis-sås-svenskar...) att känslan av att något saknas infinner sig. Och så är det ju, såklart. Ingen pasta, potatis eller ris ligger ju där på tallriken. Ibland stör det mig inte, men idag kände jag att stek och äppelmos bara kändes för futtigt. Så jag kokade bönor i vatten ca 5 minuter, och gratinerade dem sedan i ugnen med ost, salt och peppar och några stänk tabasco. Mycket gott!




Köttet späckade jag med vitlök, oljade in ordentligt och gnuggade det sedan med två av Santa Marias helt naturliga kryddbladningar. Idag blev det steak and chicken och forest blend, tillsammans med några ordentliga tag på pepparkvarnen. Köttet kör jag i ugnen på 175 grader tills innertemperaturen når 73 grader, aldrig en minut längre. Jag vet att många säger att skinkstek och fläskkarré skall upp till hela 80-85 grader, bullshit säger jag. Då blir köttet vitt och torrt, och trots att gris skall vara genomstekt behöver man inte laga sönder köttet. Köttet får sedan vila i folie innan det är dags att skära upp köttet.





Sist men inte minst gör jag mitt äppelmos. Tre skivade och tärnade syrliga äpplen får koka i 10 minuter tillsammans med vatten och vitt vin, tills de blir mjuka. Mängden vätska är mycket viktig, ta inte för mycket utan fyll helrre på senare, blir det för mycket vätska får du sås istället för mos. När äpplena är mjuka mixar jag dem med en stavmixer och smakar av med ca 1 msk socker (jag vet, inte LCHF) och en gnutta salt.


Inga kommentarer: