18 apr. 2012

Vårig kyckling.


Det här receptet kommer från samma bok som citronpastan här nedanför, Jisland och Jonassens bok "Middag hos oss". Efter min tidigare hyllning tycker jag inte att det krävs någon närmare presentation av flickorna. Rätten är i min mening mycket välkomponerad (och dessutom LCHF-vänlig), med fina ingredienser som apelsin, kycklingbröst och mozzarella där allt gifter sig fint med varandra. Muy bien. (Orginalreceptet innefattas av en apelsinmajonäs, men när jag surt konstaterade att min majonäs vägrade att sätta sig så åkte äggblandningen i slasken och jag fuskade. 1 dl majonäs, 1 dl rysk yoghurt, 1 tsk dijon, skal och saft av en apelsin och lite salt. Klart. Här nedanför kommer fusk-majjon.)

4 port


4 kycklingfiléer
olivolja och lite smör
salt och svartpeppar



3 stora apelsiner, gärna med tunt skal-
fint skurna i skivor
2 påsar mozzarella
röd mangold
1 liten rödlök
svartpeppar



1 dl majonäs
1 dl rysk yoghurt
1 tsk dijonsenap
skalet av en apelsin
2 msk apelsinsaft
lite fint hackad vitlök
salt och peppar

Gör så här: Gör majonäsen och ställ den kallt. Stek eller grilla kycklingfiléerna så de får färg och tillaga dem sedan klart i ugnen. Strö mangold, apelsiner och ost över ett fat. Lägg på kycklingen i skivor och häll såsen över köttet. Toppa med krasse och vattenkrasse.


Inga kommentarer: