25 apr. 2012

Västtrafiks biljettkontrollanter.

Här om dagen stannades en kvinna på sexans spårvagn här i stan som inte hade betalat sin biljett, eller rättare sagt inte stämplat sitt kort i tid innan hon gick på vagnen. Själv påstod hon till en början att hon inte hunnit stämpla eftersom hon och kontrollanterna gick på samtidigt, men ändrade senare sin story i Västnytt och sa att hon först satt sig ned, men sedan när hon sett kontrollanterna gå på kommit på att hon inte stämplat och gått fram för att göra detta. Detta är också precis vad spårvagnens egna övervakningkameror visar. När kvinnan blir konfrontrerad blir hon arg och försöker gå mot dörrarna för att gå av vid nästa hållplats, men blir stoppad och kvarhållen av kontrollanterna som ringer polisen. Tumult uppstå när kvinnan försöker smita och allt fångas på en femton minuter lång film som nyfikna och upprörda medpassagerare filmar med sina mobiler. Här är filmen för er som inte har sett den: http://www.youtube.com/watch?v=rqHbi_8il6s

Efter att det här klippet spreds på Yutube har det blivit ett himla hallå med en smärre folkstorm som i sociala medier delar videon och beklagar sig över de hotfulla kontrollanterna som Västtrafik håller sig med. Man målar upp bilden av kontrollanter somm ett lätt sadistiskt folkslag och hävdar att Västtrafik borde ha ett annat system. Vad för system, undrar jag då? Tillåta tjuvåkare? Knappast. I mitt huvud handlar detta om ett företag som tar betalt för en tjänst, och som försöker se till att de som utnyttjar den också betalar för sig. För det är det som kollektivtrafik handlar om. Precis på samma sätt så måste en detaljhandlare få använda sig av väktare för kontroll av snatterier i butiken. Många är arga för att kvinnan blir fasthållen. Jag undrar, hur skall kontrollanterna då agera, om de inte får hålla fast någon som tjuvåker om inte denna vill ta sina böter? Skall de bara nicka och säga "okej, du vill inte ha dina böter, varsågod att gå av vid nästa hållplats och ha en trevlig dag"? Om det är det systemet som folk vill ha, jag då skall jag också sluta köpa busskort omedelbart. För det är just där skon verkar klämma, folk vill inte betala sina biljetter utan tycker det är himla smidigt när man kan göra något gratis. Och det säger jag faktiskt inte heller något om, men bli inte förbannad och gråt ut i Västnytt sedan när du åker fast. Jag skall villigt erkänna att jag någon gång ibland åker "gratis på vagnen" när mitt kort gått ut, jag laddar ner film och musik och visst händer det att jag sitter i ett fordon som färdas för snabbt. Jag vet om vad jag gör och kommer varken bli arg eller känna mig kränkt när polisen ger oss böter för fortkörningen. Det är bara att ta om man gör fel.

Flera som jag har pratat med verkar vara upprörda över kontrollanternas atttityder, både i filmen och generellt. Detta är någonting som jag aldrig märkt av när jag blivit stannad av dem. Men sedan har jag aldrig heller blivit bötfälld eftersom jag i 99% av fallen alltid har betalat. Ironiskt sett så verkar det som att de som är mest förbannade över Västtrafiks "gestapo-hållning" vara de som faktiskt har många erfarenheter av att bli bötfällda för sin tjuvåkning. Helt och hållet min egna personliga analys, men jag tycker mig ändå se ett mönster. (Idag plockade förresten Västtrafik bort alla sina kontrollanter eftersom deras arbetssituation sedan videon läcktes har blivit ohållbar med hot på vagnar och på internet. Källa: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.925128-alla-kontrollanter-vagrar-kontrollera )

För att knyta ihop säcken så vill jag understryka att jag tycker Västtrafik gjorde helt rätt. Kvinnan tjyvåkte helt uppenbart och försökte smita därifrån när hon blev ertappad. Vakterna använde i min mening inget övervåld och skötte det hela proffsigt genom att vara lugna och stabila utan att gapa och skrika. Det skötte kvinnan själv så bra. En markadsekonomi bygger på att man betalar för de tjänster man utnyttjar och jag tycker inte att man skall tycka synd om de som försöker smita från sitt ansvar och sedan dessutom hävda att det är systemet det är fel på. Gillar man inte att Västtrafik (tillsammans med i princip hela världens övriga kollektivtrafikssystem) bedriver kontroller är det fritt fram att promenera eller cykla.

(Förresten tycker jag att vi borde slopa kassörskorna på ICA också, det för mig illa till mods när de sitter där och bedriver kontroller och ser till att jag betalar för min mat. Ush och fy, nästa gång springer jag...)



Inga kommentarer: