13 apr. 2012

Den perfekta hollandaisen.

Jag lagar ofta hollandaisesås till min fisk men har ofta svårt att få till den. Jag följer alltid receptet till punkt och pricka och har försökt prova mig fram, men det har ändå inte blivit riktigt som jag velat. Igår släppte jag receptboken och provade mig fram istället, och struntade i att krångla med vattenbad och bös. This is my way:


ca 4 port


Jag börjar med att smälta ungefär 100 gram smör i en liten kastrull. Det smälta smöret häller jag sedan över i en mindre kanna. I samma (urtorkade) kastrull vispar jag sedan 2 äggulor tillsammans med några matskedar vitt vin. Långsamt tillsätter jag det smälta smöret under konstant vispning. Såsen skall tjockna, men efter hand fortsätter jag tillsätta några matskedar vitt vin och (här kommer det stora lagbrottet) några matskedar vispgrädde. Rör, rör, rör. Smaksätt med cayennepeppar och en gnutta fint salt. Servera tillsammans med nykokt/stekt sparris, vit eller grön. Jag hade grön igår.



Inga kommentarer: