19 apr. 2011

Att få dille. (På en katedral.)

Sedan några veckor tillbaka har jag fått dille på; Kölnerdomen. Vet inte varför. Eller jo, för att den är stor, som ett gigantiskt monster, och ser helt surrealistisk ut. Jag kollade hur långt det var mellan Berlin och Köln (man vet ju aldrig, en avstickare hade kunnat vara möjlig...), men det var visst fem timmar med tåg. Inte möjligt alltså. Istället får jag sitta och titta på bilder tills den dagen kommer när jag kan åka till Köln på riktigt.

Jag tror att domen var världens högsta byggnad ett ganska långt tag, tills det där monumentet i Washington byggdes. Ni vet, det där bakom Vita huset. Ni vet. Jag har googlat lite för att hitta någon lista på världens största kyrkor, men det verkar som om man räknar lite olika på det där. Peterskyrkan i Rom verkar vara med på det flesta listorna, oavsett hur man räknar, och sedan finns några starka kandidater i Brasilien också. Katerdralerna i Milano och Sevilla (haha, Google; "Menade du Sexvilla?" Nej, det gjorde jag inte..) verkar vara stora grejer det med. Köln får inte ens vara med på ett hörn.




Inga kommentarer: