16 apr. 2011

Fläsk och amerikansk ostkaka.

Det blev mycket matlatgning idag, men vad kan man göra bättre en ledig lördag, än det som man älskar mest av allt? Just det!

Till middag ikväll så blev det en favorit bland husmans-klassikerna; Fläsk med löksås. Till serverade jag mina inlagda lingon och en sallad på roccula och granatäpple, för att ge rätten en ny och lite fräschare framtoning. Till dessert åt vi cheesecake med massor av bär. En bra avslutning! Här kommer receptet på fläska med löksås...:

Fläsk med löksås
2 port

rimmat fläsk i bit

2 små gullökar
2 msk vetemjöl
4 dl röd mjölk
smör
ett par droppar soja
salt och peppar

Gör såhär:
Börja med att sätta på potatisen och koka försiktigt i ca 30 minuter. Skär fläsket tunnt och kör i ugnen på 225 grader. Jag avslutade de sista 3-4 minuterna på grilleffekt. Skiva löken tunnt och låt den svettas i en kastrull med smör tills den blir mjuk och fin. Pudra över mjölen och rör med en träsgaffel. Häll på mjölk och smaka av med kryddor och eventuellt lite smör. För att såsen skall få lite färg så häller jag i en-två droppar kinesisk soja. Men den skall inte bli brun!

Servera med en god sallad, kokt potitis och lingon. Vill du ha receptet på mina inlagda lingon så kan du söka på "lingon" i sökmotorn i det vänstra fältet här i bloggen, så kommer receptet upp. (Jag tror inlägget hette någon med svenskt x2)



Inga kommentarer: