27 apr. 2011

Krogar att lyxa till det på.

Vem har råd att spring på lyxkrogar som student? Inte jag i alla fall. Men det finns faktiskt en genväg att få locka smaklökarna på finkrogar utan att slakta plånkan, och det är att äta lunch istället. Du kommer inte få dricka, sallad och kaffe med kaka för 79 spänn, men på de flesta av dessa ställen finns det faktiskt dagens lunch för runt 200 kronor. Vill man lyxa till det någon gång så kan det absolut vara värt det.
Gör som jag och Robin har gjort, gå en sen eftermiddag när man har tid på sig (och gärna är ledig resten av dagen), då känner man sig inte stressad och dessutom börjar "lunchstressen" dö ut då. Lugnt och stilla, glöm inte att ta ett glas vin till maten!

Här är mina förslag på resuauranger att besöka:








1) Sjömagasinet. Stolt göteborgare och ändå får jag erkänna - jag har aldrig besökt Sjömagasinet men har lovat mig (och Robin) att råda bot på detta i sommar någon gång.
2) Fond. Min mors favorit, själv har jag aldrig besökt. Stefan Karlsson basar i köket och här tror jag du kan komma riktigt billigt undan med 120-130 kronor för en dagens.
3) Swedish Taste. Här har jag varit två gånger - och det är lyxigt. Mycket lyxigt. Och dyrt. Men åh, så gott.
4) Fiskekrogen. Stället har fått sig ett räjält uppsving de senaste åren har jag förstått det som. Jag har inte besökt restaurangen själv under de senaste 4 åren, men det var gott då (och dyrt, såklart...) så då är det säkert toppen idag. På bilderna ser jag att de renoverat och det var välbehövligt! Affärslunchen (och man vill go nuts') går loss på 475 kr. En supergod sillbuffé har de under lunchen, missa inte!

Inga kommentarer: