14 nov. 2011

Ett hett tips till alla veggisar...

Nu skall ni få höra på något riktigt gott: Grekiska tomatplättar med tzasiki! Wow säger jag bara! Receptet är taget ur Allt om Mat, men jag har satt min prägel på tillbehören. Och tzasikin är inte den vanliga, utan min variant med squash. Riktigt bra! Ett litet tips bara, sikta över mjölet medan du rör i smeten, allt kanske inte behövs. Smeten skall få en bra kletig konsistens så det lätt går att klicka ner den i pannan, men det skall hålla ihop!

Grekiska tomatplättar med squashtzasiki & rostade morötter
5 portioner

500 gram mogna, söta tomater
1 gul lök (jag hade 1/2 rödlök)
2 msk hackad bladpersilja (jag hade fryst kruspersilja)
2 dl riven parmesan
1 ägg
2 msk + 3 msk olivolja
salt, peppar
2 dl vetemjöl

tuskisk yoghurt
1 liten riven squash
1/2 King Solo-vitlök
salt, svartpeppar från kvarnen
lite olivolja

morötter i olika färger
blandad sallad
cocktailtomater
crema di balsamico

Gör såhär: Skala morötterna och ställ dem i ugnen på ca 225 grader i 40 minuter, eller tills de fått färg. Gör tzasiki. Grovhacka tomaterna och löken. Blanda tomater, lök, persilja, ost, ägg, 2 msk olja, salt och peppar i en bunke. Sikta i vetemjölet, lite i taget.
Klicka smeten till plättar i pannan och stek på ganska hög värme i ca 2-3 minuter på varje sida.
Servera de nystekta biffarna med sallad, tzasiki och rostade morötter.



Inga kommentarer: